Deze scholen presteren ondermaats, hoe verbeteren zij hun onderwijs?
Twintig Gelderse scholen voldoen niet aan de eisen van de Onderwijsinspectie, blijkt uit een analyse van Omroep Gelderland op basis van de inspectierapporten. Recent trok de Inspectie aan de bel, omdat een groeiend aantal scholen een onvoldoende krijgt. Het betekent niet dat overal het onderwijs slecht is, vaak gaat het ook om organisatorische zaken waar de inspectie aanmerkingen op heeft, zoals de visie van de school of sociale veiligheid.
1. Om welke Gelderse scholen gaat het?
De onderwijsinspectie ging vorig jaar willekeurig langs bij 225 basis- en middelbare scholen in het land. Ruim 20 procent van de bezochte scholen kreeg een 'onvoldoende' of 'zeer zwak', omdat het onderwijs niet voldoet aan de wettelijke eisen. Die scholen moeten aan de slag met verbeterpunten.
2. Wat gaat er dan niet goed?
De Onderwijsinspectie inspecteert op tal van punten. "De eindopbrengsten waren bij ons onvoldoende", vertelt de directeur van Basisschool Jan Ligthart uit Zelhem, waarmee hij doelt op de scores van de toets die de leerlingen maken om te volgen hoe het gaat met de ontwikkeling van hun taal- en rekenvaardigheden. De Achterhoekse school krijgt dan ook een onvoldoende als eindoordeel, omdat volgens de inspectie de onderwijsresultaten ondermaats zijn.
Het onderwijs van de Anne Frank Montessorischool in Doesburg krijgt het oordeel 'zeer zwak'. Er zijn veel leerachterstanden op deze school, vertelt een moeder die haar kinderen naar een andere school heeft gestuurd. Ze benadrukt dat dat ook om andere redenen was. Volgens de moeder was er veel verloop in personeel. "En dat is jammer hoor, want ik zie ook dat er hard wordt gewerkt.”
3. Orde op zaken stellen, hoe werkt dat?
Scholen krijgen verbeterpunten opgedragen van de onderwijsinspectie. "We werken daar met het team hard aan", zegt de directeur van de Anne Frank Montessorischool in Doesburg. "We hebben voor het hele team scholing ingekocht op het gebied van montessorionderwijs: hoe bied je dat zo goed mogelijk aan, zodat elk kind op z'n eigen niveau kan presteren?" Ook de school in Zelhem haalt volgens de schooldirecteur experts in huis, om het onderwijs te verbeteren en om leraren bij te spijkeren.
"Wij waren een eenpitter", vervolgt de directeur van de Doesburgse Montessorischool. "Dat is in deze tijden niet meer te doen. We zijn per 1 januari gefuseerd met IJsselgraaf. Dat heeft enorm veel voordelen: docenten kunnen met elkaar sparren."
4. Wat moet er gebeuren om het Nederlandse onderwijs op de rit te krijgen?
Dat punt haalt de Onderwijsinspectie ook aan. Scholen moet meer van elkaar leren en niet telkens het wiel opnieuw uitvinden. "De scholen die onvoldoende zijn, moeten ambitieuzer zijn en leren van de andere scholen", schrijft de Inspectie.
Daarnaast valt er winst te behalen bij het opleiden van leraren voor het basisonderwijs, vertelt Léonie Janssen van de pabo-opleiding aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). "Al jaren wordt gezegd dat het onderwijs niet voldoende is. Dat is voor ons de aanleiding om de inhoud van onze opleiding aan te passen. We willen betere leraren afleveren, zodat zij basisschoolleerlingen het beste onderwijs kunnen geven", stelt Janssen.
Dat doet de leerkrachtenopleiding door hogere eisen te stellen aan het niveau van toekomstige basisschoolleraren op het gebied van rekenen, taal, burgerschap en digitale geletterdheid. De HAN wordt volgens onderwijsminister Dijkgraaf gezien als één van de voorlopers op dit gebied.
"We maken ook een kwaliteitsslag om ervoor te zorgen dat onze studenten straks megagoed uitgerust zijn om hun leerlingen alle vakken bij te brengen", zegt de pabo-docente. "We weten steeds beter wat wel en wat niet werkt voor kinderen. We gaan onze studenten alleen de methodieken leren die ook heel goed werken. We gaan focus aanbrengen in ons aanbod en de methodieken die we kiezen, die gaan we héél goed onderwijzen."