Dit is een nieuwsbericht van
RTV Utrecht

Protestborden en boze bewoners, groei van sapmaker Schulp leidt tot onrust

Bewoners van het Zandpad tussen Breukelen en Maarssen komen in actie tegen uitbreiding van sapmakerij Schulp. Ze zijn bang dat het vrachtverkeer in hun straat zal toenemen. Schulp en de gemeente spreken dit tegen.

Als je over het Zandpad wandelt, waan je je bijna in de 19e eeuw. Theehuisjes, kastelen en oprijlanen kronkelen zich een weg langs de Vecht. Tot je bijna van je sokken wordt gereden door langsscheurende auto's. Want een wandelpad, dat bestaat hier niet.

Jaap van ‘t Hek windt zich op: "Waar wordt de wandelaar hier geacht te lopen?" Net zo druk maakt hij zich om kapotgereden bermen, verzakkende oevers, beschoeiing en trillende huizen. En hij is niet de enige. Veel bewoners van het Zandpad maken zich druk om hun weg.

Gerrie van der Berg is daar ook een van. In zijn tuin staan gele protestborden. Hij drukt op een knopje, zodat de poort voor zijn oprit open gaat. Vanuit zijn elektrische Range Rover wijst hij op de problemen van zijn straat. "Kijk, daar komt weer een busje door de bocht scheuren."

Bewoners tegen uitbreiding Breukelense sapmakerij: 'Schulp is uit zijn jasje gegroeid'

Sapfabriek Schulp

Volgens Van der Berg zijn zo ongeveer alle problemen terug te leiden naar sapfabriek Schulp. "Je ziet dat twee auto’s hier al nauwelijks kunnen passeren. Moet je je voorstellen dat hier twee vrachtwagens elkaar kruisen."

De sapmaker huist al sinds 1861 aan de Vecht. Albertus Schulp begon toen als pachtboer bij het naburige kasteel Oudaen. Hij teelde toen groente en fruit, die per boot over de Vecht naar Utrecht werden verplaatst. Vijf generaties later besloot Albertus’ achter-achterkleinzoon, Albert Schulp, om van het fruit sap te gaan persen.

Het is gewoon niet veilig op deze weg, er fietsen hier veel schoolkinderen

Gerrie van der Berg

Dat bleek een goede keuze. Het bedrijf is sindsdien een stuk groter geworden. Volgens Van den Berg te groot. "Schulp is uit zijn jasje gegroeid." Hij heeft het aantal vrachtwagens dat af- en aanrijdt de afgelopen jaren zien oplopen. "Het is gewoon niet veilig op deze weg, er fietsen hier veel schoolkinderen."

Albert Schulp gaat rustig zitten in de sapwinkel van zijn bedrijf. Hij wil niet gefilmd worden, want hij is bang voor nog meer boze reacties van buren. Hij ziet ook wel in dat de weg eigenlijk te smal is voor grote vrachtwagens. "We hebben begin dit jaar al onze chauffeurs gevraagd maximaal 30 kilometer per uur te rijden."

Vrachtverkeer over het Zandpad.

Schulp had niet verwacht dat zijn bedrijf zo hard zou groeien. "Dit is ons ook een beetje overkomen." Hij is dan ook op zoek naar een nieuwe locatie voor zijn bedrijf. "Als je me dat tien jaar geleden had gezegd, had ik je voor gek verklaard." Nu heeft hij zijn oog op een industrieterrein verderop in Breukelen. Maar hij kijkt ook naar andere locaties. "De Betuwe is ook een aantrekkelijke optie."

Nieuwe opslagloods

Maar zo’n verhuizing gaat nog wel een paar jaar duren. "Ik verwacht dat we over drie tot zeven jaar hier weg zijn." Schulp wil tot die tijd nog een nieuwe opslagloods bouwen op dit terrein. De gemeente heeft daar in december een vergunning voor verleend.

Gerrie van den Berg is het daar niet mee eens. Hij is bang dat een uitbreiding zal leiden tot meer vrachtwagens. En hij denkt dat Schulp niet zal verhuizen als ze nu investeren in een nieuwe opslag.

Schulp verzekert dat er niet meer vrachtwagens zullen gaan rijden. "Dat mag ook helemaal niet van de gemeente." Het maximaal aantal vrachtwagens is vastgelegd in het bestemmingsplan. Dat zijn er tachtig per week en tijdens de oogst 130. "Maar op zaterdag rijden we nauwelijks en op zondag helemaal niet", aldus de christelijke eigenaar.

Ook de gemeente bevestigt dit schriftelijk: "Er komt niet meer vrachtverkeer. Na uitbreiding mag het aantal vervoersbewegingen niet toenemen. De uitbreiding is voor opslag en niet voor productie, waardoor verkeer van en naar andere opslaglocaties afneemt."

Gewone auto's en wielrenners

Het is nog maar de vraag of de verkeersveiligheid enorm zal verbeteren als Schulp verdwijnt. De ongelukken op het Zandpad werden tot nu toe vooral veroorzaakt door gewone auto’s en wielrenners. Vrachtwagens van Schulp zijn daar nog nooit bij betrokken geweest.

Een andere bewoner twijfelt daar ook aan. "Ik denk dat de vrachtwagens niet echt het probleem zijn. Wat ik storender vind, is dat er hard wordt gereden. Het lijkt hier soms bijna een snelweg." Ze vindt dat het protest zich nu wel heel erg tegen één partij richt. "Er zijn hier natuurlijk wel meer bedrijven, dus het is niet alleen de sapfabriek." En de vrachtwagens rijden tenminste langzaam, vindt ze, in tegenstelling tot de gewone auto’s.

Eigenlijk is iedereen het er over eens dat er iets aan de verkeersveiligheid van het Zandpad zal moeten gebeuren. Maar wat? Drempels, een fietsstraat, versmallingen, een jaagpad? Allemaal ideeën die de revue zijn gepasseerd. Maar het plan voor een fietsstraat is door een klankbordgroep verworpen en een voorstel met mogelijke pilots is onlangs in een raadscommissie uitgesteld.

Herinrichting van de weg gaat dus nog wel even duren. Enkele bewoners hebben advocaten ingehuurd en bezwaar gemaakt tegen het nieuwe bestemmingsplan bij de Raad van State. Van den Berg geeft aan dat ze ook met advocaten kijken wat ze tegen de uitbreidingsvergunning van Schulp kunnen doen. De strijd om het Zandpad duurt voort.

Deel artikel: