Dit is een nieuwsbericht van
Omroep Gelderland

Serious Request: nú al meer geld dan bij vorige edities

Na de vierde tussenstand van Serious Request lijkt het erop dat de goede doelen actie van radiostation NPO 3FM nu al populairder is dan de afgelopen edities.

Sinds 2004 wordt Serious Request gehouden met een Glazen Huis. Drie 3FM-dj's worden elk jaar zes dagen voor kerst opgesloten in het huis en maken radio voor het goede doel. In de tussentijd is eten niet toegestaan.

Tijdens de edities van 2018, 2019 en 2020 was er geen Glazen Huis. In plaats daarvan wandelden de dj's Nederland door om verschillende acties te bezoeken, onder de naam Serious Request The Lifeline. In 2021 werd besloten om niet verder te gaan met deze wandeltochten en terug te gaan naar de traditionele opzet.

Grootste som geld

Serious Request haalde tijdens de editie van 2014 het meeste geld op. Toen zamelden de dj's 12.380.438 euro in voor slachtoffers van seksueel geweld in conflictgebieden. In de jaren daarna werd er een stuk minder geld opgehaald, met 2018 als dieptepunt. Toen werd er 1.308.889 euro opgehaald voor drie goede doelen rond het redden van levens.

Succesvoller dan voorheen

Waarom deze editie nu al succesvoller is sinds 2018, vindt de woordvoerder van de NPO lastig te zeggen. Was het eindbedrag vorig jaar nog 2.345.107, is de tussenstand inmiddels meer dan 2.6 miljoen voor Stichting ALS Nederland. "Wel merken we dit jaar bijvoorbeeld dat het goede doel waar we ons voor inzetten, Stichting ALS Nederland, onze luisteraars enorm aan het hart gaat. Jong en oud komt in actie, door heel Nederland."

Ook ziet de NPO dat de stad Nijmegen en de Nijmegenaren zelf 3FM Serious Request echt hebben omarmd. "Zij komen in grote getalen langs om het Glazen Huis te bezoeken, een donatie te doen of te genieten van de optredens van de geweldige artiesten die de hele week te zien zijn."

Te druk

En dat het 's avonds druk is op de Grote Markt, was vooral te merken met optredens van Tom Odell (maandag), Only The Poets (woensdag) en Roxy Dekker (donderdag). Meerdere malen werd de toegang op een gegeven moment afgesloten omdat het te druk was.

Is die locatie niet te klein? "De Grote Markt is een centraal punt in Nijmegen waar enorm veel sfeer vanuit gaat en plaats biedt aan een groot aantal bezoekers. Deze prachtlocatie is de ideale locatie voor het Glazen Huis in Nijmegen", vindt de NPO.

'Vierdaagsefeesten vibes'

Ook Maarten Mulder, de centrummanager van Nijmegen, is blij dat Serious Request in de Waalstad wordt gehouden. "Vanuit de binnenstad zijn we super enthousiast over dit evenement. Het past bij het karakter van Nijmegen. Dat zie je wel aan hoe het omarmd wordt. Ook voor deze periode van het jaar is het fijn dat er wat reuring is. Het geeft een beetje Vierdaagsefeesten vibes", vertelt Mulder.

Ondanks dat Serious Request landelijk bekendheid heeft, levert het voor de ondernemers niet per se iets extra's op. "Bezoekers van Serious Request komen echt voor het Glazen Huis. Het doel van het event is om geld in te zamelen voor een goed doel. Veel ondernemers omarmen dat en zetten iets op met het personeel of klanten. Het is niet het primaire doel dat het tot meer bestedingen leidt. Natuurlijk zijn er in deze tijd van het jaar meer mensen die naar de stad komen voor de kerstinkopen. Maar dat staat er los van", legt de centrummanager uit.

Zondagavond eindbedrag bekend

Dj's Barend van Deelen, Wijnand Speelman en Sophie Hijlkema zitten nog tot kerstavond opgesloten. "Nu we het weekend ingaan verwachten we dat nog meer mensen een bezoekje gaan brengen aan het Glazen Huis en de fantastische optredens."

"Zondagavond maken we het totaalresultaat van de actie in een spetterende liveshow op radio en tv bekend", aldus de NPO.