Utrechtse stelt bakkers voor crompouce-dilemma: betalen of stoppen
Verdwijnt hype-gebak de crompouce weer uit de schappen? Of wordt de kruising tussen een croissant en een tompouce een stuk duurder? Dat is de vraag nu een Utrechtse bakker verkopers van de crompouce voor de rechter dreigt te slepen. Ulrika Menig is namelijk sinds 2020 de eigenaar van merknaam Crompouce. Andere bakkers mogen het product niet meer verkopen zonder licentie. En dat betekent maar één ding: betalen.
Bij Henk-Jan van Maanen plofte begin deze maand een brief van een advocaat op de mat. "Ik was een beetje verbaasd", zegt een kalme Van Maanen aan de telefoon. De eigenaar van Bakker van Maanen had nergens gezien dat de crompouce een beschermde merknaam was.
De strekking van de brief: betalen of het product uit de schappen halen. Van Maanen en Menig kwamen tot een overeenkomst, vertelt Van Maanen. De bakker met tientallen vestigingen, waaronder drie in Utrecht en één in Woerden, heeft sinds een week de licentie om de croissant met room en een roze chocolade bovenkant te mogen verkopen. Maar dat heeft wel gevolgen.
De crompouce van Van Maanen is duurder geworden, vanwege de afspraken met de bedenker. "In eerste instantie is de marge naar beneden gegaan. Later is ook de prijs aangepast." Van Maanen noemt het een "passende oplossing".
Toch is het niet de uitkomst waar hij op hoopte. Van Maanen wilde het merkrecht afkopen en vrijgeven, zodat elke bakker het gewoon kan verkopen. "Als je kunt delen, kan je ook vermenigvuldigen. Het succes waar we nu mee te maken hebben, komt omdat zo veel mensen het kunnen verkopen." Van Maanen benadrukt dat hij de beslissing van Menig respecteert. "Het is haar goed recht. Letterlijk."
Octrooicentrum
Ulrika Menig bedacht het 'prototype' thuis, in de lockdown van juni 2020 en verkocht het in de bakkerij die ze destijds had: Bammetje Bakery. Of Menig ook de eerste is die een crompouce maakte, is nog maar de vraag. Ze is in elk geval wel de eerste die de merknaam en het modelrecht vastlegde, bevestigt het Octrooicentrum Nederland.
De crompouce mag dan wel in Utrecht zijn vastgelegd, in Amsterdam bij bakker Van Maanen werd de crompouce begin dit jaar echt groot. Na een hype op TikTok en andere sociale media liftten andere bakkerijen mee op het succes en legden de crompouce in de vitrine.
Van Maanen had niet verwacht dat het zó'n hit zou worden, toen op een tompoucenfestival 'twee gekke gebakjes' bedacht werden. "Voor ons was het een klein product. Het zou vier weken in het assortiment blijven."
Als zoete broodjes
Wekelijks verkoopt Van Maanen honderden, zo niet duizenden crompoucen. Maria van het filiaal in Oog en Al zegt dat mensen speciaal komen voor de crompouce. “Het is echt een luxe gebakje en we verkopen er nog altijd veel. Vandaag liggen er ook 153 om te verkopen.”
De ene crompouce is de andere niet, zegt Maria. “Wij maken ‘m met Zwitserse room en roze chocolade. Veel mensen komen terug bij ons, omdat ze die toch de lekkerste vinden. Mond-tot-mondreclame, hè.”
De vraag is wat andere bakkers en winkels gaan doen. Maken ze afspraken met Menig, halen ze het product uit de schappen of proberen ze een list te verzinnen. Of dat laatste lukt, is de vraag, zegt het Octrooiencentrum Nederland.
Ulrika Menig laat op sociale media weten dat ze altijd vertrouwen had in het product. "Ik wist dat dit product dat ik ontwikkeld had een blijvertje was. En dat is exact de reden waarom Crompouce al sinds 2020 een door ons geregistreerde merknaam én productmodel is."
Ze legt uit dat ze nu in actie komt. "Het product en de merknaam Crompouce mogen niet zonder toestemming van de officiële ontwikkelaar, mijzelf, gebruikt worden. En er wordt zeer zeker opgetreden tegen inbreuk van dit recht. Want enige credit voor mijn harde werk van toen is denk is best op z’n plaats."