Dit is een nieuwsbericht van
RTV Utrecht

Baambrugge ruimt overbodige verkeersborden, volgt de rest van de provincie?

Ruim drie miljoen verkeersborden in Nederland vertellen je wat je wel en vóóral ook niet mag doen in het verkeer. Meestal handig, maar zo'n 20 procent is volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) overbodig en kan dus weg. In Baambrugge beginnen ze daar vandaag mee. Moet in de rest van de provincie hetzelfde gebeuren?

Een voetgangersbord naast wat overduidelijk een stoep is, zelfbedachte verkeersborden of onderborden met veel tekst: het zijn voorbeelden van borden die wat VVN betreft beter weg kunnen. Ze maken het verkeer volgens woordvoerder Rob Stomphorst onoverzichtelijk en leiden af. "Minder borden is gewoon duidelijker."

Tekst gaat verder onder foto:

Overbodig bord in Baambrugge, rechts heeft sowieso al voorrang

Weg met die borden

Voor verschillende gemeenten reden om in actie te komen. Zo start De Ronde Venen vandaag in Baambrugge met een grote bordensanering, waarbij zo'n zeventig borden er aan moeten geloven. Daarna volgt de rest van de gemeente. "Alle verwarrende verkeerssituaties moeten straks weg zijn", aldus een woordvoerder.

Ook in Vijfheerenlanden, Veenendaal en Amersfoort staat het bordenwoud op de agenda. In Vijfheerenlanden zijn sinds 2021 alle overbodige borden verwijderd of verplaatst, behalve in Vianen en Leerdam. In die steden moet dat eind dit jaar gedaan zijn. De gemeente Veenendaal verwijdert sinds 2012 al jaarlijks alle overbodige borden en in Amersfoort Zuid zijn vorig jaar 150 borden weggehaald.

Zo groot is dit land niet, trek het overal gelijk

Rob Stomphorst, Veilig Verkeer Nederland

Het zijn voorbeelden van waar het wél goed gaat, maar volgens Stomphorst van VVN is dat de uitzondering op de regel. "Eigenlijk benadrukken we dit al vijf jaar", verzucht hij. In die tijd is er op de meeste plekken weinig veranderd. "Gemeenten moeten opdracht geven om borden weg te halen, maar doen dat veel te weinig."

Is het dan zo belangrijk dat er minder borden komen? Stomphorst vindt van wel. "Het is ten eerste zonde van het geld", begint hij zijn opsomming. "Ook is het onhandig voor de weggebruiker, die ziet door de bomen het bos niet meer. Meer borden verwart alleen maar, dat leidt mensen af en dat wil je niet."

Daarvan heeft hij wel een paar voorbeelden. Onderborden bijvoorbeeld. In de meeste gemeenten wemelt het ervan, een extra bord om aan te geven wat het bord erboven betekent. "Overbodig", is Stomphorst stellig. "Er zijn gewoon regels en afspraken. Je leert die borden al bij je fiets- of rijexamen. En mensen lezen het toch niet, want daarvoor rijd je vaak te snel. Het werkt alleen maar afleidend."

Tekst gaat verder onder foto:

Overbodig onderbord in Wijk bij Duurstede

Grote verschillen

Aan de reacties van de gemeenten is goed te zien hoe verschillend het beleid kan zijn. Zo geeft Soest aan geen actief beleid te hebben, laat Bunschoten weten "spaarzaam te zijn met het plaatsen van borden" en willen ze in Lopik dolgraag iets doen aan de overdaad aan verkeersborden, maar is daar simpelweg geen mankracht voor. "Onze buitendienstmedewerkers zijn heel druk met andere dingen."

Die verscheidenheid is Stomphorst een doorn in het oog. "Gemeenten en provincies kunnen nu behoorlijk veel zelf invullen. Dat zorgt voor verwarring. Dan ga je een gemeentegrens over en zijn de regels voor snorfietsers ineens weer anders." De oplossing is wat hem betreft simpel. "Er moeten eenduidige regels komen die overal hetzelfde zijn. Zo groot is dit land niet, trek het overal gelijk."

Je moet natuurlijk niet als zoethoudertje een bord neerzetten omdat Trudy drie keer geklaagd heeft

Rob Stomphorst, Veilig Verkeer Nederland

En dan is er nog een opvallend iets wat gemeenten aangeven: burgers vragen vaak zelf om meer verkeersborden. Dat zien ze bijvoorbeeld in Eemnes. "Inwoners zien borden soms nou eenmaal wel als een oplossing voor een probleem dat zij ervaren. Daar wordt soms in meegegaan om toch wat te doen." Ook in Lopik leidt dat soms tot borden die volgens een woordvoerder "wettelijk gezien wel kloppen, maar feitelijk volstrekt overbodig zijn".

Stomphorst van VVN herkent die vraag van bewoners, maar vindt niet dat gemeenten er in mee moeten gaan. "Je moet natuurlijk niet als zoethoudertje een bord neerzetten omdat Trudy drie keer geklaagd heeft." Dat wil overigens niet zeggen dat je volgens hem niet moet luisteren naar tips of klachten van bewoners. "Die kunnen heel handig zijn. Maar je moet als gemeente wel onderbouwen waarom je iets doet."

Het fietspadbord is hier niet nodig

Deel artikel: