Vliegtuigherrie rond Schiphol en Rotterdam The Hague Airport straks verleden tijd?
Gaan elektrische vliegtuigen op termijn de alom bekende kerosine vliegtuigen vervangen? En hebben mensen die op zogeheten aanvliegroutes wonen daardoor op termijn een stuk minder last van geluidsoverlast? In Nederland, en nu ook in onze regio, wordt steeds vaker elektrisch gevlogen.
Je komt er alleen nog niet heel ver mee. 'Je kunt er namelijk slechts een uurtje mee vliegen. Dus laten we zeggen: zo'n veertig à vijftig kilometer', zegt Robert de Muynck, piloot van het elektrische vliegtuig. Kortom: elektrisch vliegen is vooral toekomstmuziek volgens de man die dit alles vergelijkt met de overstap van benzine- naar elektrische auto's.
Volgens Joris Melkert, luchtvaartexpert bij TU Delft, zijn de elektrische vliegtuigen die nu op de markt komen perfect voor 'de kleine luchtvaart', ofwel de kleine sportvliegtuigjes die je vaak 's zomers langs ziet vliegen. 'Dat gaat er dan voor zorgen dat je dus minder geluid hebt, omdat het motorgeluid weg valt.'
Zie en - vooral - hoor hier het verschil tussen een traditioneel kerosine vliegtuig en een elektrisch vliegtuig:
Voor grote commerciële vluchten gaat dat echter nooit werken, bezweert Melkert: 'Voor langeafstandsvluchten is het onbestaanbaar om over te stappen op elektriciteit, omdat de kracht niet groot genoeg is.' Hij stelt dat er waterstof bij moet om een elektromotor genoeg kracht te geven.
'Dan heeft een vliegtuig geen kerosine meer nodig, omdat de waterstof-brandstofcel wordt gebruikt voor grote elektromotoren. Dan valt een groot deel van het motorgeluid weg, en kan je grotere aantallen passagiers meenemen.'
Het gaat volgens wetenschapper Joris Melkert dan vooral om regionale vluchten. 'Dan heb je het over grotere Airbus-vliegtuigen die in Europa vliegt, bijvoorbeeld. Als die stap gemaakt kan worden, dan zal je zien dat er minder geluidsoverlast is.'
Reactie tegenstanders vliegtuigen
Ferdinand Harmsen van belangenvereniging Omgeving Zonder Vlieghinder, is echter sceptisch over wat er mogelijk is. 'We zullen het eerst maar eens moeten zien, dan moeten we het geloven. De geluidsoverlast wordt namelijk pas minder als de nieuwe techniek de oude gaat vervangen.'
Hij voorziet dan ook niet dat de overlast snel minder gaat worden, ook als er elektromotoren met waterstof aan te pas komen. 'We zijn dus wat sceptisch, het lost onze overlast van nu ook niet op. Het kan daarnaast zomaar zijn dat je met minder geluid nóg meer vliegtuigen over je heen krijgt, dan wordt het eerder erger dan rustiger', besluit Harmsen.
Minder geluidsoverlast op strand
Overigens: als je op het strand bent en je ziet een klein vliegtuigje voorbij vliegen, kan het zo zijn dat 'ie een stuk stiller is dan normaal. Elektrisch vliegen is vanaf nu mogelijk vanaf Rotterdam The Hague Airport. De luchthaven heeft deze week een laadvoorziening voor elektrische vliegtuigen in gebruik genomen.
De lokale vliegschool op Rotterdam The Hague Airport heeft een elektrisch vliegtuigje. En dat vliegtuigje is een stuk stiller dan de varianten die op kerosine vliegen. 'Zeker met het landen en opstijgen merk je dat enorm. Dat is een stuk geruislozer', vertelt piloot Robert de Muynck.
Omdat veel lesvliegtuigen over het strand vliegen, betekent dit volgens de luchthaven dat badgasten minder geluidsoverlast moeten gaan ervaren. 'Dus zeker op het strand kan dat wel een positief gevolg hebben wat betreft het geluid', vult Denise Eikelenboom aan van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum Royal Netherlands Aerospace Centre.