Je hoort hem niet, maar ziet hem wel: Zeeland is een volledig elektrische vuilniswagen rijker
Op het eerste gezicht ziet de nieuwste vuilniswagen van transport- en containerbedrijf Wielemaker in Middelburg er heel gewoon uit, maar hij is heel bijzonder. Het is namelijk de eerste volledig elektrische vuilniswagen van Zeeland. Een primeur in de provincie en voor het familiebedrijf een belangrijke stap in de richting van een duurzame toekomst.
Fel oranje is de nieuwe aanwinst van Wielemaker. Met op de zijkant een grote batterij en de tekst: 'Dit voertuig zamelt 100% elektrisch in!' Het bedrijf is er trots op. "Deze vuilniswagen gaan we inzetten voor het op route inzamelen van bedrijfsafval", vertelt Ronald Wielemaker. "En dan met name aan de zuidwest kant van Walcheren om te beginnen. Niet te ver van de basis, zodat we er snel naartoe kunnen als er problemen zijn."
Verduurzamen is de toekomst
De CO2-neutrale vuilniswagen kost drie keer zoveel als een vuilniswagen op diesel. Toch doet het bedrijf de investering graag. "Wij vinden, met een vloot van ruim zeventig auto's, dat we na moeten denken over waar we over tien jaar staan", legt broer Jasper Wielemaker uit. "Dan heb je milieuzones, zal het vraagstuk CO2 veel groter zijn en de drang naar energiezuinig ook. En het antwoord op die vraag is er nu al. Dus we hebben er één gekocht, waarschijnlijk volgen er meer."
Actieradius min inzamelen containers
De actieradius van de elektrische vuilniswagen is zo'n 250 kilometer, maar omdat het inzamelsysteem ook gebruik maakt van de batterij, kan die afstand niet helemaal gereden worden. "In acht uur tijd, een normale dienst, willen we dezelfde hoeveelheid containers in kunnen zamelen als dat we dat voorheen met een dieselvoertuig deden. We schatten nu in dat we ongeveer 50 kilometer per dag moeten inleveren om het inzamelen van de containers mogelijk te maken", aldus Jasper Wielemaker.
Het is de bedoeling dat de aanschaf van deze volledig elektrische vuilniswagen de start is van de aankoop van meer elektrische wagens. De komende tijd zien de broers Wielemaker daarom als een test. "We gaan eerst eens kijken hoe het werkt", licht Jasper toe. "Hoe de chauffeur ermee overweg kan, wat het technisch met ons doet. En of we er financieel iets aan over houden. Want we moeten er wel onze boterham mee blijven verdienen."
Even wennen
Chauffeur Edwin Leiendecker is voorlopig de eerste chauffeur die met de wagen gaat rijden. Vandaag mocht hij ermee aan de slag. Het werken met de containers is hetzelfde, maar het rijden is wel even aanpassen, zegt hij. "Je mist het motorgeluid en het vermogen van de auto is compleet anders. Het dashboard werkt nu via beeldschermen." Toch is hij meteen al enthousiast. "Het comfort en het geluidsniveau zijn veel beter. Ik kan er wel aan wennen!"
Trots op primeur
Ronald Wielemaker verwacht dat Edwin het rijden snel onder de knie heeft en het als uitdaging ziet om de elektrische wagen zo economisch mogelijk in te zetten. "Ik hoop dat hij ons laat zien dat het kan met deze wagen. Het is echt iets waar we al drie of vier jaar over praten. De ontwikkeling van het voertuig zelf is bijna anderhalf jaar geweest. Dat de vuilniswagen er dan nu staat en dat-ie echt gaat rijden, daar word je wel heel trots van als ondernemer."