Asielzoekers Almere wachten half jaar op gesprek over verblijf: wanhoop slaat toe
Veel asielzoekers in de crisisnoodopvang van de voormalige brandweerkazerne in Almere wachten al een half jaar op hun eerste gesprek met de immigratiedienst over hun mogelijke verblijf in Nederland. Volgens directeur Gea Vermeulen van de afdeling Sociaal Domein van de gemeente zijn ze ten einde raad en ontwikkelen steeds meer asielzoekers grote mentale problemen, zoals ernstige depressies.
Vermeulen krijgt deze signalen van het Rode Kruis en de huisarts die spreekuur houdt in de opvang. Volgens Vermeulen ontstaan de problemen door de aanhoudende onzekerheid en onduidelijkheid waarin de asielzoekers verkeren. Ze zegt dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid in de opvang.
De directeur plaatste een bericht op Twitter waarin ze zich tot de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) wendt en zich afvraagt waarom een gezin met twee kinderen, dat al sinds juli in de noodopvang zit, nog steeds geen eerste gesprek heeft gehad. En zij zouden volgens Vermeulen niet de enigen zijn. Deze mensen zijn wanhopig volgens de directeur.
In een tweede bericht stelt ze dat de crisisnoodopvang beter is dan slapen in het gras, daarmee refererend aan de opvang in Ter Apel, maar dat het op het randje is: 'Laat deze asielzoekers doorstromen naar een normaal AZC. En snel te horen krijgen wat hun toekomst is!'
Volgens de gemeente verblijven er op dit moment 150 mensen in de noodopvang. Daarvan zijn er 25 statushouder, de overige 125 zijn asielzoeker. Tachtig procent van de mensen is afkomstig uit Syrië, de overige mensen komen uit Jemen, Turkije, Iran, Irak en enkelen uit Somalië. "Pas een handvol mensen heeft een eerste gesprek gehad", zegt Vermeulen.
Ze zegt dat de locatie niet geschikt is voor een lang verblijf: "Er zitten tien tot twaalf mensen op een kamer, gezinnen met kinderen hebben één kleine kamer. Verder is er een nood-sanitair in de buitenlucht. Er is geen ruimte om je terug te trekken en er is bijvoorbeeld ook geen eigen kookgelegenheid."
Naast de gemeente is het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) ook betrokken bij de crisisnoodopvang. Het COA speelt een rol in de opvang en registratie, begeleiding en doorstroom van asielzoekers. Maar in dit specifieke geval dragen ze geen verantwoordelijkheid omdat ze niet gaan over de behandeling van de asielaanvraag. Dat ligt bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst.
Lange wachttijd moeilijk te verklaren
De IND houdt het eerste gesprek met asielzoekers waar Vermeulen aan refereert. Volgens een woordvoerder van de dienst is op dit moment moeilijk te verklaren waarom deze gesprekken niet hebben plaatsgevonden: "Normaal gesproken is er een wachttijd van drie maanden. Maar door de drukte in de zomer gebeurde het bijvoorbeeld dat er al mensen werden geplaatst zonder dat ze geregistreerd waren door de vreemdelingenpolitie. Dat gebeurt dan in praktijk later pas en dan gaat die wachttijd voor het eerste gesprek ook pas later in."
"Soms gebeurt het ook dat onze uitnodiging voor het eerste gesprek niet aankomt, omdat mensen vaak zijn verplaatst en de locatie is achterhaald. Maar we kunnen niet met zekerheid zeggen hoe het met deze mensen in Almere is gelopen."