Dit is een nieuwsbericht van
RTV Oost

Langere goederentreinen door Overijssel: ministerie trekt portemonnee

Goederentreinen die door Overijssel rijden, mogen vanaf 2030 zo'n 100 meter langer zijn dan nu. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt geld beschikbaar voor het verlengen van de zogenaamde wacht- en buffersporen in Hengelo en Oldenzaal. Dit is volgens Den Haag nodig om langere goederentreinen van het westen naar Duitsland te kunnen laten rijden. Momenteel mogen goederentreinen maximaal 650 meter lang zijn, maar in de toekomst gaat dit naar maximaal 740 meter.

Het ministerie (IenW) heeft 90 miljoen euro vrijgemaakt voor het aanpassen van de infrastructuur door heel Nederland om langere goederentreinen mogelijk te maken. Het gaat om stukken spoor bij treinstations waar goederentreinen tijdelijk kunnen wachten op passagierstreinen. Dit soort segmenten spoor moeten worden aangepast om de 740 meter lange goederentreinen te kunnen faciliteren. In 2030 moeten de verlengde treinen gaan rijden.

Minder via de weg, meer via water en spoor

ProRail wil de sporen aanpassen tijdens al eerder geplande werkzaamheden: 'We zagen de mogelijkheid om de bouwwerkzaamheden voor de langere treinen mee te laten liften met andere werkzaamheden. Daarmee wordt tijd én belastinggeld bespaard', schrijft ProRail.

Het ministerie van IenW wil dat de nadruk van goederenvervoer wordt verlegd van de weg naar transport via de binnenvaart en het spoor. Volgens het Rijk zijn langere goederentreinen efficiënter en beter voor het milieu, want een goederentrein van 740 meter lang vervoert dezelfde hoeveelheid vracht als 56 vrachtwagens. Ook zou het de concurrentiepositie van het goederenvervoer in Nederland verbeteren.

Verdubbeling

Eerder werd al bekend dat omwonenden van het spoor in Oost-Nederland hun borst nat kunnen maken, want naar verwachting verdubbelt het aantal goederentreinen in 2030 vergeleken met vorig jaar. ProRail registreerde in 2021 nog 7500 passerende goederentreinen in Wierden, maar als de ontwikkeling zo doorgaat denderen er in 2030 jaarlijks 13.400 tot 17.000 over het spoor. Dat is in het drukste scenario één goederentrein per half uur, non-stop, een jaar lang.

Deel artikel: