Dit wordt het hoogste gebouw van Den Haag: The Grace moet plek bieden aan 1400 woningen
De ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie in het centrum van Den Haag worden binnenkort onttroond als de hoogste gebouwen van Den Haag. Nog dit jaar moet worden begonnen met de bouw van The Grace aan de Rijswijkseweg. Een complex dat bestaat uit twee torens: een van 150 meter en een van 180 meter hoog. Aan de plannen voor de torens wordt al jaren gewerkt; de Haagse wethouder Anne Mulder (VVD, stadsontwikkeling) wil nu dat de gemeenteraad een beslissing neemt over het doorgaan van het plan.
The Grace moet plek gaan bieden aan in totaal 1411 huurwoningen. 30 procent daarvan wordt sociaal, 20 procent middeldure huur, de rest huurwoningen in de vrije sector. Daarnaast is er nog plek voor voorzieningen als horeca, winkels én kantoorruimte. De bouw van het complex kost ongeveer 250 miljoen euro. De eigenaar wordt een Zweedse belegger.
De torens verrijzen aan de Rijswijkseweg 60, op een steenworp afstand van het Strijkijzer. Dat is met 132 meter dus straks bijna een dwerg vergeleken met het nieuwe complex. De ministeries aan de Turfmarkt zijn met 146 meter nu nog de hoogste gebouwen van Den Haag.
Kleine glazen toren
Op de plek waar The Grace wordt gebouwd, staat nu nog een kleinere toren met ramen van spiegelglas. Die staat midden in het deel van de stad waar Den Haag de komende jaren vele duizenden nieuwe huizen wil bouwen: het Central Innovation District.
Volgens de gemeente en de ontwikkelaar ligt The Grace binnen dat gebied weer op een knooppunt. Het is nu nog een beetje een achterafplek. Maar als de Waldorpstraat straks een ‘groene boulevard’ wordt en daar ook nog nieuwe gebouwen worden neergezet, wordt The Grace een soort spil, is het idee.
Belangrijke pijler
De gemeente zelf is enthousiast over de plannen. Volgens wethouder Mulder is het een 'belangrijke pijler' in het streven om veel nieuwe woningen te bouwen. In een nota schrijft het stadhuis: 'The Grace verandert een centraal gelegen plek in de stad van een geïsoleerd, ontoegankelijk gebied naar een toegankelijke, visueel en functioneel verbindende schakel.'
De wethouder erkent wel dat het plan ook een nadeel heeft. De nieuwe torens veroorzaken veel windhinder, blijkt uit berekeningen. En dat vlakbij het Strijkijzer: een plek waar het nu ook al onherbergzaam is als het hard waait.
Scherpe hoeken
De bedoeling was eerst dat The Grace scherpe hoeken zou krijgen. Als dat was doorgegaan zou de windhinder zelfs 'zeer fors' worden. Op verzoek van de gemeente zijn de hoeken nu afgerond. De wethouder: 'Hierdoor neemt de windhinder aanzienlijk af, alleen op een paar plekken is nog een slecht windklimaat.'
De ontwikkelaar wil de plannen echter niet nog een keer aanpassen. Toch vind Mulder het project zo belangrijk dat hij het wil laten doorgaan. De ontwikkelaar heeft weer beloofd dat hij op de begane grond maatregelen gaat nemen om de windhinder 'zoveel mogelijk te beperken'.
Worstelen met hoogbouw
De Haagse gemeenteraad moet binnenkort een beslissing nemen of de bouw van de torens kan doorgaan. De afgelopen jaren bleek dat de raad ondanks het grote gebrek aan woningen in de stad steeds worstelt met plannen van hoogbouw.
Zo werd over de bouw van een 185 meter hoog complex pal naast het Centraal Station – Bellevue – een stevige politieke strijd gevoerd. Uiteindelijk bepaalde de raad dat het niet hoger mag worden dan 160 meter. Waarna het door de ontwikkelaar in de ijskast werd gezet.
Politieke soap
De bouw op de plek van het voormalig ministerie van Sociale Zaken aan de Anna van Hannoverstraat draaide uit op een complete politieke thriller. Daarvan bepaalde de raad uiteindelijk dat de nieuwbouw niet hoger mag worden dan 75 meter, terwijl het de bedoeling was dat hier ook een toren van 125 meter zou komen. De gemeente gaat nu mogelijk meebetalen aan dat project om het toch mogelijk te maken.
Ook een plan voor nieuwbouw op de plek van het voormalig Koninklijk Conservatorium net naast de Utrechtsebaan leidde tot veel discussie. Het idee was aanvankelijk om hier 110 meter de lucht in te gaan. Maar dat werd door de gemeente na overleg met de buurt teruggebracht tot 91 meter. Mede omdat dit complex leidt tot meer schaduw in de omgeving, kondigde de buurt verzet aan.
Kritiek
Ook nu klinkt in de politiek al kritiek. Zo wijzen Partij voor de Dieren en de Haagse Stadspartij op de gevolgen van de bouw van The Grace. 'De wethouder heeft steeds gezegd: bij bouwprojecten gaan we goed letten op de gevolgen voor de leefbaarheid. Nu hebben we een kans om dat goed te doen en dan gaan we toch torens bouwen die ervoor zorgen dat mensen straks worden weggeblazen. Dit is een heel slecht plan,' aldus fractieleider Robert Barker van de Partij voor de Dieren.
Omdat het nieuwe gebouw in de buurt staat van een knooppunt voor het openbaar vervoer krijgt de The Grace weinig parkeerplekken: vijftig voor deelauto's. Bewoners komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning op straat. Wel heeft de ontwikkelaar een contract met Q-Park afgesloten voor het huren van 150 parkeerplaatsen in de Laakhaven-garage aan de overkant. Bezoekers zouden daar of in de garage van de Megastores hun auto moeten stallen.
Geen voorzieningen
'Verder is er in de plannen geen rekening gehouden met voorzieningen voor de bewoners, zoals scholen, huisartsen en groen', aldus de fractieleider van de Partij voor de Dieren. Barker herinnert aan felle discussies hierover tijdens de behandeling van eerdere grote bouwprojecten in de raad.
Tegen de plannen van The Grace hebben belanghebbenden drie bezwaren ingediend. Die wijst de gemeente allemaal af. De wethouder hoopt dat de gemeenteraad nog voor de zomer akkoord gaat met de plannen. Als dat gebeurt, kan nog dit jaar worden begonnen met de bouw. Het hoogste gebouw van Den Haag zou dan in 2025 klaar moeten zijn.