Het aantal werklozen loopt steeds verder op. Inmiddels zit ruim 8 procent van de beroepsbevolking zonder werk, zegt het CBS. Toch kunnen sommige bedrijven geen geschikte kandidaat vinden voor hun openstaande functies.

Neem de eigenaar van een garagebedrijf in Kortenhoef en Nederhorst den Berg. Jan Zwagerman heeft dringend pompbediendes en automonteurs nodig. Hij versleet er het afgelopen jaar maar liefst vier. Alleen omdat ze, volgens Zwagerman, de mentaliteit niet hadden 40 uur te werken.

Uitzendbureau Timing herkent dat. Uit interviews met werknemers in verschillende leeftijdscategorieën blijken jongeren, in tegenstelling tot ouderen, de kwaliteit van leven belangrijker vinden dan het werk zelf. Zelfs in tijden van crisis. Dat betekent dat ze werk willen kunnen combineren met sport, kinderen en vrije tijd.

Ontslag nemen

Als dat niet lukt, is het met name voor laaggeschoold personeel tot mbo-niveau aantrekkelijk om ontslag te nemen als ze werk niet leuk vinden. Directeur Wiecher Hakse van Timing: "Het helpt bovendien dat er in Nederland een goed sociaal vangnet is." Precies wat de eigenaar van de garage en pomp heeft gemerkt bij zijn pompbediendes.

Jongeren willen, anders dan ouderen, precies weten wat het nut is van wat ze doen. Hakse: "Als je dat als werkgever onvoldoende begrijpt denk je dat die werknemer iets niet wil doen, maar dat is niet zo. Je ziet vaak: als je de juiste knop indrukt blijken het heel creatieve mensen te zijn met een eigen visie op zaken."

De oudere generatie denkt volgens Hakse vaak dat jongeren lui en gemakzuchtig zijn, maar dat klopt niet. Ze willen gewoon wat inbreng in hoe ze een taak gaan aanpakken.

Grote speler

Een grote speler als uitzendbureau Randstad herkent zich niet in een mentaliteitsverschil tussen jongeren en ouderen.

Door: Madelijne

STER reclame