Judith Kutschenreuter
Wouter van Dijke
Nina Jansen
Judith Kutschenreuter
Wouter van Dijke
Nina Jansen
300 euro voor de lift of honderden euro's voor versleten gordijnen in je studio. Een aantal grote particuliere verhuurders vraagt opvallend vaak te veel of onterechte servicekosten, hoewel de Huurcommissie hen al meerdere keren terecht heeft gewezen. Dat blijkt uit onderzoek door NOS op 3.
Het gaat onder andere om Xior Student Housing, Plaza Resident Services en Change=. Zij zijn samen verantwoordelijk voor duizenden studenten- en starterswoningen in Nederland.
Servicekosten zijn kosten bovenop de kale huur die te maken moeten hebben met de woning, zoals schoonmaakkosten of werkzaamheden van de huismeester. Als een huurder het vermoeden heeft te veel servicekosten te hebben betaald, kan diegene een zaak starten bij de Huurcommissie. Die doet vervolgens een uitspraak.
Een kwart van alle klachten bij de Huurcommissie van de afgelopen vijf jaar ging over servicekosten. NOS op 3 analyseerde die 5595 zaken. In 3812 gevallen werd de huurder in het gelijk gesteld. Gemiddeld vroegen verhuurders jaarlijks 743 euro te veel aan servicekosten.
Verhuurders zullen zeggen dat het geen verdienmodel is, maar dat betwisten wij in een aantal gevallen.
In de data kwamen drie grote verhuurders tientallen en soms honderden keren terug. Vastgoedbeheerder Xior Student Housing, een Belgische vastgoedmaatschappij, verloor bijvoorbeeld in meer dan vierhonderd zaken van huurders. Dat is 11 procent van het totaal aantal zaken waarin verhuurders in het ongelijk werden gesteld.
"Verhuurders zullen zeggen dat het geen verdienmodel is, maar dat betwisten wij in een aantal gevallen", vertelt Tjerk Dalhuisen van Stichting !WOON, die de belangen behartigt van huurders en veel huurders in zaken tegen Change= heeft bijgestaan.
De Huurcommissie kan beslissen dat zo'n bedrijf een huurder moet terugbetalen, maar kan bijvoorbeeld geen boete opleggen. Ook gemeenten konden tot voor kort weinig doen tegen verhuurders die keer op keer dezelfde overtreding begaan. Sinds de invoering van de Wet goed verhuurderschap, op 1 juli vorig jaar, is dat veranderd.
In die wet staat onder andere dat de verhuurder alleen daadwerkelijk gemaakte kosten mag doorberekenen via servicekosten en er dus geen winst op mag maken. Gemeenten hebben nu een meldpunt, waar huurders met klachten terechtkunnen.
De gemeente kan verhuurders vervolgens een boete opleggen. In de gemeente Maastricht gaat dat om boetes tot 90.000 euro. "We zijn daarbij wel afhankelijk van meldingen van huurders", laat een woordvoerder weten.
Sinds de wet is ingegaan kregen gemeenten nauwelijks meldingen over servicekosten, Amsterdam kreeg de meeste meldingen, dertig. Geen enkele gemeente deelde een boete uit.
Gemeenten zeggen zelf dat dit komt doordat dat veel meldingen gaan over servicekosten van vóór 1 juli 2023, en dat zij alleen handhavend mogen optreden tegen verkeerde of te hoog berekende servicekosten van ná die datum.
De afrekening daarvan komt pas over enkele maanden. Wel zijn ze van plan bij meerdere meldingen over dezelfde verhuurder deze te onderzoeken, en mogelijk maatregelen te nemen.
Bedreigingen
Jelle Brouwer huurde een paar jaar een studio van Xior in Den Haag. Hij kwam erachter dat er jarenlang gemeentelijke belastingen in rekening werden gebracht als servicekosten, terwijl hij die zelf al had betaald. Bovendien mogen belastingen niet tot servicekosten worden gerekend.
"Ik besloot het aan te vechten bij de Huurcommissie. Die zaak heb ik gewonnen en Xior zou mij terug moeten betalen, maar deed dat niet", vertelt Brouwer.
Ik werd gebeld door een medewerker die dreigde met uithuisplaatsing.
Na advies van een advocaat en het Juridisch Loket besloot hij om het bedrag wat hij terug moest krijgen te verrekenen met zijn huur. "Toen werd ik gebeld door een medewerker van Xior die dreigde met uithuisplaatsing." Inmiddels is Brouwer verhuisd, maar hij ontvangt nog steeds aanmaningen.
In deze video van NOS op 3 vertelt Jelle zijn verhaal en wordt uitgelegd waar een verhuurder écht niet te veel voor mag vragen: