NOS NieuwsAangepast

Internetorganisatie ICANN: extensie .nos mag

Een historische verandering in het systeem van domeinnamen, zo noemt de internetorganisatie Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (Icann) het. Ze hebben vandaag besloten om het aantal internetextensies drastisch uit te breiden. Vanaf volgend jaar kunnen websites eindigen op vrijwelk elk woord in elke taal. Daarmee kunnen bedrijven bijvoorbeeld hun eigen naam als extensie gebruiken.

Er zijn nu 22 extensies, zoals .org en .com en zo'n 250 extensies voor landen. "Icann heeft het adressysteem van internet opengesteld voor een oneindig aantal mogelijkheden," zei de president van Icann, Rod Beckstrom.

Over deze beslissing is jarenlang gediscussieerd met regeringen, bedrijven en internetcommunity's. Het is de grootste verandering in het systeem sinds .com 26 jaar geleden werd geïntroduceerd.

Kostbaar

ICANN begint binnenkort een wereldwijde campagne om iedereen op de hoogte te brengen van de verandering. Nieuwe extensies kunnen dan van 12 januari tot 12 april 2012 worden aangevraagd. Verwacht wordt dat eerst bedrijven en steden de overstap willen maken. En het kost ook wel wat geld: 185.000 dollar. Bedrijven moeten bovendien kunnen aantonen dat ze een legitieme claim hebben op de naam die ze willen.

Een groep investeerders heeft al aangegeven .vegas te willen registreren.

Overzichtelijk?

De vraag is alleen of het er wel overzichtelijker op wordt voor de mensen die aan het surfen zijn, zegt SIDN, die de Nederlandse domeinnamen beheert: "Als alle grote merken een eigen extensie hebben, is het te overzien. Je weet dan zeker waar je naar moet surfen. Maar als er af en toe eentje bij komt, wordt het onoverzichtelijk."

Volgens hen is het ook een kip-en-het-ei-verhaal: eerst moet een groot aantal grote merken hun extensie registreren, dan pas merkt de gebruiker dat het systeem zo werkt. En pas als iedereen het doorheeft, voegt het iets toe. "We hebben onderzoek gedaan in Nederland en we merken dat veel grote bedrijven terughoudend zijn, omdat ze zich afvragen of het voor henzelf wel voordelen heeft."

Door: Helen

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl