NOS Op 3
NOS

Boze e-mails, berichtjes op social media of zelfs aangetekende brieven. Heel wat bedrijven hebben op dit moment te maken met klanten die zo snel mogelijk hun geld terug willen voor hun geannuleerde reis, ongebruikte abonnement of festivalticket.

Een lastige kwestie, want klanten hebben daar in veel gevallen recht op. Toch kunnen bedrijven vaak niet iedereen tegelijkertijd terugbetalen.

NOS Stories vroeg scholieren waar zij voor de coronacrisis begon hun geld aan hadden uitgegeven. Dat bleken vooral festivalkaartjes, sportabonnementen en (examen)reizen te zijn. We zochten uit waarom bedrijven je niet kunnen terugbetalen en wat je rechten zijn:

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet een tegoedbon op dit moment als een goede oplossing, omdat de omstandigheden door de coronacrisis uitzonderlijk zijn. "Steeds meer branches kijken naar deze optie", laat een woordvoerder weten. "Het is daarbij handig als ze één lijn trekken, zodat het voor de consument duidelijker is."

De ACM heeft daarom richtlijnen opgesteld. Een tegoedbon moet bijvoorbeeld een gelijkwaardige vervanging zijn en een redelijke geldigheidsduur hebben. Ook blijven klanten in principe hun recht op terugbetaling houden, al is de kans dus groot dat je bij veel bedrijven nog even op je geld moet wachten.

STER reclame