NOS Op 3
Corona-achtergronden

We zitten massaal thuis in onzekere tijden. Sociale agenda's raken leeg en uitgaan zit er ook niet in. Goed tegen de verspreiding van het coronavirus, minder voor onze mentale gezondheid. Hoe zorg je dat je thuis mentaal gezond blijft, en de muren niet op je afkomen? Drie psychologen geven tips.

Er zijn verschillende redenen waarom quarantaine je stemming kan beïnvloeden, vertelt psycholoog Najla Edriouch. Ze werkt op het Centrum Adolescentenpsychiatrie en geeft op haar YouTube-kanaal tips over psychologie: "Mensen hebben behoefte aan sociale contacten. Het feit dat je dat moet beperken, kan mentale problemen triggeren."

"Je ervaart nu dat het leven niet altijd stabiel is. Dat zijn we niet gewend in Europa", vertelt GZ-psycholoog Azadeh Rezamand, gespecialiseerd in psychotrauma. Ze legt uit: "We zijn bang voor onzekerheid en focussen op stabiliteit en vasthouden aan wat we hebben. We denken aan onszelf, geld en de toekomst. En worden nu geconfronteerd met onzekerheid en angst, die horen ook bij het leven."

Ritme

Hoe blijf je mentaal gezond? Allereerst: geef structuur aan je dag. "Sommigen blijven de hele dag Netflixen. Maar ritme is enorm belangrijk", vertelt Edriouch. "Sta op tijd op en ga op tijd naar bed. Leef alsof je naar je werk of school gaat. Douche, poets je tanden, draag normale kleding en neem tijd voor een koffie- of lunchpauze." En vergeet niet op tijd te stoppen met werken.

"Als je geen kantoortje thuis hebt, kies dan een plek in je huis voor werk", legt universitair hoofddocent psychologie Jessica de Bloom van de Rijksuniversiteit Groningen uit. "Geen werk te doen? Zie de tijd die je nu hebt als uitdaging: leer iets waar je anders nooit tijd voor hebt of lees boeken die je altijd al wilde lezen. Je competent en nuttig voelen, zorgt voor een beter psychologisch welbevinden."

Gezond eten en bewegen

Naast ritme, is het belangrijk goed voor jezelf te zorgen. "Eet gezond en beweeg", zegt Rezamand. "Nu je thuis zit, heb je minder eten nodig dan normaal. Minder suikers, maar wel vitamine C, D, B6, B12 en zink. En sporten is belangrijk voor je geest. Je maakt dan endorfine, serotonine en dopamine aan. Neurotransmitters die bewezen werken tegen angst en depressie."

En als het even kan, sluit je niet op. Ga soms ook naar buiten. "Geniet van de natuur, ga wandelen of naar de zee", zegt Rezamand. "Maar: zoek geen drukke plekken op, blijf uit de buurt van anderen. Maar pak toch daglicht", voegt Edriouch toe. "En voor mensen voor wie dat niet makkelijk is: koop een daglichtlamp. Dat kan je helpen je stemming goed houden."

Laat je niet gek maken

Edriouch heeft ook nog een advies over de continue informatiestroom: "Cliënten van mij die al angstig zijn, zitten vaak in appgroepen waar het alleen maar over corona gaat. Ze kijken veel nieuws en houden Twitter in de gaten. Het kan helpen om te kaderen voor jezelf hoe vaak je erover hebt."

"Instinctief zijn we geneigd om aandacht te leggen op gevaren", legt Edriouch uit. "Dat is gezond, helpt ons overleven. Maar probeer de positieve dingen in je achterhoofd te houden. Doemdenken helpt niet, probeer de horrorverhalen te vermijden."

Hoe? "Door te relativeren", zegt Rezamand. "Onzekerheid hoort bij het leven. Maar je hoeft er niet bang voor te zijn. Wat je kan helpen, is leren van deze crisis. In plaats van het alleen als iets ergs te zien, zie het ook als een uitdaging die ons helpt sterker te worden. Door ons leren te verbinden met onze kracht, onszelf en elkaar. En ook: leef meer in het hier en nu. We zijn in Nederland zo gericht op de toekomst dat we dat weleens vergeten. Dit is je kans om dat in te zien."

STER reclame