Rij-instructeurs die tegen je schreeuwen, zitten te appen, of je pushen om af te rijden terwijl je er nog niet klaar voor bent: jonge mensen hebben genoeg te klagen over hun rijscholen, blijkt uit een enquête van NOS Stories.
Van de 5000 mensen die de enquête hebben ingevuld, geven er 1000 aan een negatieve ervaring te hebben gehad met hun instructeur of rijschool. Deze drie klachten worden het meest genoemd: rij-instructeurs die geen les kunnen geven, lespakketten die de indruk geven dat je 'snel' je rijbewijs kunt halen en instructeurs die je bewust te vroeg laten afrijden.
Jeroen en Nisrine van NOS Stories doken in de wereld van rijscholen en zochten uit wat wel mag, en vooral wat niet:
Veruit de meeste klachten die binnenkwamen bij NOS Stories, gaan over instructeurs. "Bij mijn rijschool heerste een soort gangstercultuur. Mijn instructeur had het tijdens lessen over geld, familieruzies en dikke auto's", zegt Tim (21). "En hij blowde soms tussen de lessen door. Uiteindelijk wilde de rijschool het geld zwart hebben. Toen ging ik weg."
Thomas (19) zegt: "Mijn instructeur liet mij filmpjes zien terwijl ik aan het rijden was. Hij had bijna geen aandacht voor me, terwijl ik dat wel verwacht. Ook werd hij boos als ik één ding fout deed."
Lang niet alle kandidaten met soortgelijke klachten, kunnen daarmee terecht bij een officiële instantie. Alleen als je rijschool is aangesloten bij een brancheorganisatie, kun je met je klacht hogerop. Als je lest bij een school die niet is aangesloten en je hebt een klacht, word je van het kastje naar de muur gestuurd.
Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur, zegt: "Heb je een klacht, bel het CBR of kijk op hun website." Maar het CBR zelf spreekt dat tegen: "Wij gaan daar absoluut niet over. Wij gaan alleen over examens en examinatoren, niet over rijscholen en hun instructeurs." Wel kun je bij het CBR terecht voor tips over het kiezen van een goede rijschool.
De Bovag, een grote brancheorganisatie voor rijscholen, herkent de klachten over instructeurs. Woordvoerder Tom Huyskens: "Er zijn instructeurs die les geven, omdat ze denken snel geld te kunnen verdienen. Dat zijn vaak mensen die niet écht gemotiveerd zijn."
Overigens: als een rijschool niet is aangesloten bij een brancheorganisatie zoals Bovag, zegt dat helemaal niets over de kwaliteit. Uit gesprekken met rijschoolhouders die niet zijn aangesloten, blijkt dat het ze met name om de kosten te doen is. "De honderden euro's die ik kwijt was aan het Bovag-lidmaatschap, leverden me niets op. Daarom heb ik besloten dat op te zeggen", zegt een van hen.
Een ander raadt aan: "Om nou te voorkomen dat je in de knoei komt met je rijschool: lees je vooraf goed in. Vraag in je omgeving naar ervaringen over de rijschool, check het slagingspercentage bij het CBR en neem eerst proeflessen. Zo voorkom je dat je bij een prutser terechtkomt."
Een andere veelgehoorde klacht is: 'ik werd gepusht om examen te doen'. Ook dat herkent de Bovag. "Er zijn instructeurs die hun kandidaten expres te vroeg examen laten doen", legt Huyskens van de Bovag uit. "Voor rijscholen zit daar zelfs een verdienmodel in."
Gemiddeld kost een praktijkexamen 250 euro: zo'n 100 euro gaat naar het CBR, de rest is voor de gemaakte kosten door de rijschool. Maar er zijn ook rijscholen die voor een examen 400 of zelfs 450 euro rekenen. Dat betekent 200 euro extra winst voor de rijschool.
Maandelijks ziet het CBR zo'n 130 kandidaten bij wie een examen eerder moet worden afgebroken, omdat ze nog niet kunnen rijden. "De examinator heeft dan al meerdere keren ingegrepen, nog voordat iemand überhaupt van de parkeerplaats af is", zegt de woordvoerder van het CBR. "En dan moet het examen nog beginnen."
Wil je beginnen met rijlessen en je twijfel je over de rijschool of instructeur? Hier check je of de juiste rijschool hebt.