Rop Zoutberg
correspondent Spanje
Rop Zoutberg
correspondent Spanje
Ze kunnen tot 40 kilometer per uur en zijn een enorme rage. Maar Spaanse en Franse steden hebben geen idee hoe ze moeten omgaan met elektrische steps. Volgens de wet zijn die gewoon 'speelgoed'. Verhuurbedrijven zetten honderden stepjes rond toeristencentra uit, en het lijkt een kwestie van tijd voor ze ook in Nederland voet aan de grond krijgen.
"Ik ben een skateboard gewend, daardoor kon ik er meteen op wegrijden", zegt een Spaanse jongen die in een park in Madrid een step test. "Maar wiebelig is het wel." Hij reed ook door het centrum en kreeg daar veel fronsende blikken van voetgangers. "Je moet eigenlijk je snelheid aanpassen aan die van mensen die lopen. Maar dan is het niet zo leuk."
Je kunt de steps huren via een app, gebruikers kunnen ze op hun telefoon vinden. Je ontgrendelt de step met je app en bent klaar op te gaan. Aan het einde van de rit mag je 'm achterlaten waar je wilt (en dat is het probleem). Het gebruik kost een euro voor het ontgrendelen, daarna 15 cent per minuut. Een uur steppen kost dus tien euro.
Vooral in het weekend loopt het storm, maar inmiddels zijn gemeentes ten einde raad. In Madrid bezitten nu ongeveer vijfduizend particulieren zelf een elektrische step. En nu dus honderden huursteps die afgelopen maand zijn neergezet door Lime, een bedrijf waarin Uber en Google meedoen. Dat zie je in de straten, waar achtergelaten groene huurstepjes rondslingeren, omdat niemand eigenlijk weet waar ze geparkeerd moeten worden.
En razende steppers jagen vooral oudere voetgangers schrik aan, ze gaan namelijk vrij hard, in Madrid tot 30 kilometer per uur. Daarnaast is wáár ze mogen rijden een raadsel, omdat volgens de landelijke verkeersdienst de steps slechts 'speelgoed' zijn. Alleen in Barcelona is er iets geregeld. Daar mogen de steps op fietspaden rijden. Maar die stad heeft iets wat de meeste Spaanse steden niet hebben: een uitgebreid netwerk van fietspaden.
Iedere step in de stad is een auto minder.
In Valencia is de verhuur door Lime stilgelegd, omdat er geen akkoord kwam over het gebruiken en achterlaten van de stepjes in de stad, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Maar in Madrid rijden de steps dus wel. "We hebben in Madrid geen problemen, maar dat is ook omdat er in de verordeningen van de stad niets over is geregeld." In oktober komt de hoofdstad met nieuwe verkeersafspraken. "Ik hoop dat de gemeente dan zo slim is om in te zien dat dit een goed alternatief vervoermiddel is."
Maar het ziet er voor Lime niet goed uit. De gemeente lijkt van plan de elektrische steps uit het centrum te weren, staat in de nieuwe verkeersplannen die al naar buiten kwamen. "Belachelijk", vindt Juan Jiménez van de Spaanse weggebruikersvereniging AUVMP. "Ze moeten die steps gewoon gelijk stellen aan een elektrische fiets. Maar dan zonder pedalen, dat is precies wat het is. Iedere step in de stad is een auto minder. Het wordt tijd dat de gemeente dat doorkrijgt."
In Parijs is Lime ook actief en spelen dezelfde problemen als in Spanje, weet correspondent Frank Renout. Volgens Renout zijn er al vier verschillende bedrijven die elektrische steps in de Franse hoofdstad verhuren. "De zorg van de gemeente gaat voornamelijk over de snelheid die de steps halen. Een huurstep haalt tot 40 kilometer per uur. Parijs wil daarom dat er snel landelijke afspraken over het gebruik komen."
De steps zijn in Parijs een behoorlijke rage. "Maar die kan ook zomaar weer voorbij zijn. Veel elektrische fietsen eindigden gesloopt in voorsteden. Dat lot kan de steps ook wachten. Dan wordt het al snel niet meer rendabel voor de verhuurbedrijven", vermoedt Renout.
Het lijkt een kwestie van tijd tot de stepverhuurders ook Nederland ontdekken, al zijn er nu al tal van lokale regels in de maak na de chaos in steden door woekerende elektrische huurfietsen. In Rotterdam worden nog geen steps op grote schaal verhuurd. Wel bieden bedrijfjes er al een tour aan met elektrische steps.
Elektrische steps zijn in Nederland pas toegestaan op de openbare weg als de minister ze aanwijst als 'bijzondere bromfiets', zegt verkeerswoordvoerder Wouter Keuning van de gemeente Amsterdam. Die stad werkt aan een deelfietsbeleid waarin onder meer de deelscooter wordt meegenomen. "Of de deelstep daar ook in wordt meegenomen, is nog niet duidelijk. Mocht dat wel zo zijn, dan worden er eisen gesteld aan aanbieders. Die moeten ervoor zorgen dat er geen verrommeling van de openbare orde optreedt."
Eigenlijk zouden de steps tussen de scooters van de stad moeten rijden, zegt een steppende jongen in het park in Madrid. "Maar ja, tussen de scooters wil je ook niet echt zijn." Dan schiet de jongen verder. Hij moet naar de garage, zijn auto ophalen.