Op Lowlands betaal je dit jaar nog gewoon met munten
Aangepast

Grote festivals verschuiven (langzaam) van munten naar pinnen

Op het merendeel van de grote festivals in Nederland betaal je gewoon nog met muntjes, maar langzaam verschuift dat richting pinnen. Dat blijkt uit een rondgang van NOS op 3. Dit jaar zijn drie grote festivals overgestapt op betalen met je pinpas.

Hoewel op zestien van de twintig grote festivals nog steeds met munten wordt betaald, kruipt de festivalwereld langzaam richting pinnen aan de bar, zeggen kenners.

Overzicht betaalmanieren festivals

Amsterdam Open Air (AOA), afgelopen weekend, is een van de festivals waar je alleen kon pinnen. Dat betekent dat bezoekers bij binnenkomst niet eerst in de rij hoefden te staan voor munten, maar direct konden bestellen. Ook Milkshake en Soenda gaan dit jaar voor het pinnen.

"Wat vinden mensen niet leuk op een festival? Wachten in de rij bij de muntenkassa", zegt organisator Sjoerd Wynia van AOA. "Een paar jaar geleden durfden we alleen pinnen nog niet aan, want als de verbinding van je pin-systeem uitvalt, heb je een probleem. Maar de techniek is nu zo veel beter en de infrastructuur is er klaar voor. Met ook nog eens de komst van contactloos pinnen zien wij eigenlijk geen reden om het niet te doen."

Timo Kragting van festival-site Yellowtipi verwacht dat na deze festivals er meer volgen. "Ik denk dat het een onmisbare service wordt voor festivals. Je kan het als festivalorganisator bijna niet meer verantwoorden dat je bij het ene festival met pin kunt betalen, maar bij het andere niet."

Ook festival Soenda in Utrecht testte het pinnen dit jaar. En dat is goed bevallen, zegt organisator Joris Coenen. "De doelgroep is zo gewend aan pinnen. Eigenlijk is het heel gek dat we in deze tijd met alle technologische ontwikkelingen nog met munten betalen."

Voor de organisatie waren er veel voordelen. "Het geeft ons veel rust, je kunt alle consumpties tijdens het evenement in de gaten houden, het is minder fraudegevoelig en de administratie is in een keer gedaan: je hoeft aan het einde niet alle munten te tellen."

Maar voor nu kijken veel festivals er dus nog anders naar. Op grote festivals zoals Zwarte Cross, Pinkpop, Lowlands en Mysterland staan dit jaar in ieder geval nog geen pinautomaten op de bars.

Want betalen met munten heeft veel voordelen voor festivalorganisaties. Het is sneller dan pinnen. Bij pinnen moet de barmedewerker een bestelling invoeren voordat je je drankje kan afrekenen. Dat is een extra handeling en kost dus tijd. Dat betekent vaak kortere rijen aan de bar.

Een ander argument: munten zijn handig voor groepen. Iedereen levert een muntje in als er een rondje wordt gehaald. "Je hand ophouden als je een rondje haalt, is een essentieel onderdeel op festivals", zegt Bente Bollmann van Mojo, dat onder meer Lowlands organiseert. "Helemaal op meerdaagse festivals waar je met verschillende groepjes optrekt, is even voorschieten echt niet handig."

Voordat Lowlands overstapt, moet voor die groepsbetaling eerst een oplossing gevonden worden, zegt Bollmann.

Muntjes in je broekzak

Nog een voordeel van munten voor festivals: je houdt als bezoeker best vaak munten over aan het einde van een festival. Die zijn dan niets meer waard, maar je hebt er wel voor betaald. Ook al bieden sommige festivals aan om overgebleven munten om te wisselen voor geld, veel bezoekers doen dat niet en blijven met munten zitten. En even rekenen: als ook maar de helft van een middelgroot festival (15.000 bezoekers) één muntje van 2,75 euro overhoudt, is die 20.000 euro snel verdiend.

Festivalorganisatoren zeggen tegen ons niet dat ze daar rekening mee houden, maar de organisatie van Soenda zegt wel: "Ja, die inkomsten lopen we met pinnen mis, maar uiteindelijk is dit wel de eerlijkste manier om met je bezoekers om te gaan."

Maar het grootste bezwaar tegen pinnen is toch wel de kwetsbaarheid van het pinnen. Bollmann: "Ja, het pinnen komt eraan, maar het duurt nog even, want we vinden de systemen nog niet betrouwbaar genoeg. We zitten met Lowlands in de middle of nowhere en er moet continu verbinding zijn. We kunnen het ons niet permitteren dat systemen eruit liggen en mensen niets kunnen kopen."

Verschillende bedrijven leveren pin-systemen voor festivals, en die zien (logisch) weinig problemen. "De tijd dat er heel grote internetstoringen waren die dingen plat legden, ligt achter ons. Als er nu iets uitvalt, is er een back-up en duurt de storing vaak maar een paar minuten", zegt Pieter de Jong. Zijn bedrijf Twelve verzorgde gisteren het betaalsysteem op Amsterdam Open Air.

Op Soenda regelde Moneycomb de betalingen, en dat ging prima, zegt Michael van Elswijk. "Bij Soenda viel de wifi even uit bij een bar, toen zijn alle pinautomaten automatisch overgeschakeld naar 4G. Daar heeft de bezoeker niets van gemerkt."

"Voor elk gebied is namelijk prima in kaart te brengen wat de dekking is. Stel Tele2 gaat eruit, dan ga je over op KPN. Als 4G er helemaal uit ligt, ga je over op wifi. Je maakt gebruik van een combinatie van de sterkste netwerken en zo heb je altijd de mogelijkheid om het te fixen. En zo veel bandbreedte kost pinnen nou ook weer niet: ongeveer hetzelfde als het sturen van een appje."

Maar Michael snapt de organisaties die het bij munten houden ook wel. "Dat blijft superbetrouwbaar: al staat de bar in de fik, je kunt alsnog betalen. Het is een bewezen systeem, mensen zijn het gewend. Pinnen is nieuw in festivalland, dat voelt voor veel organisatoren toch spannender."

Festival-kenner Timo van Yellowtipi bezoekt zo'n beetje elk weekend een festival en is blij dat munten (langzaam) verdwijnen. "Dat scheelt gedoe. Met munten heb je toch altijd een beetje het idee dat je wordt opgelicht. Munten die je overhoudt, gekke bedragen die je moet betalen. Pinnen voelt meer als standaard horeca en dat zou ook moeten op een festival."

Sjoerd Wynia van Amsterdam Open Air blikt tevreden terug op zijn muntloze festival: "Eigenlijk zie ik echt geen nadelen. Als je je barpersoneel goed instrueert gaat het bijna even snel aan de bar en bezoekers vinden het irritant om muntjes over te houden. We krijgen er blijere bezoekers voor terug, dat is goed voor iedereen."

Deel artikel: