NOSop3

Uitverkochte zalen met hits van anderen

Aangepast
Dirty Daddies
Geschreven door
Michael de Smit
verslaggever

Je vindt ze niet terug in de hitlijsten, maar ze hebben net zoveel fans als grote artiesten of bekende bands. Een aantal Nederlandse coverbands is zo populair dat ze met gemak concertzalen vol spelen, op eigen kracht.

Ze worden geboekt voor grote festivals en spelen in poptempels waar ze tien jaar geleden, als ze geluk hadden, nog net in een voorprogramma stonden. Het is nu zelfs de eerste Nederlandse coverband gelukt om het AFAS Live vol te krijgen.

In deze video leggen bandleden van twee grote coverbands uit wat er veranderd is.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Wij spelen 120 nummers in 120 minuten'

Programmeurs van poppodia weten de coverbands vaker te vinden en dat levert meer boekingen op.

Poppodia zien het publiek veranderen, zegt Berend Schans van de Vereniging van Nederlandse Poppodia en Festivals. "De popmuziek wordt ook ouder. Sommige nummers worden erfgoed. Het bestaat inmiddels zo lang, dat er dingen herhaald worden. Mensen vinden dat interessant."

Roy Smolenaars merkt dat. Hij is frontman en zanger bij de Memphis Maniacs. Een band die van verschillende bestaande nummers mash-ups maakt. "Voorheen stonden we nog in de kleine zaal van de Melkweg, nu staan we al drie of vier jaar in de grote zaal van Paradiso. We staan op de meest coole plekken. daar kon ik niet van dromen."

We maken medleys van eigenlijk alles wat ik zou willen horen als ik dronken op een festival sta.

Laurens Troost, zanger The Dirty Daddies

Het publiek komt graag naar goede professionele coverbands, zegt Robert Schaeffer, programmeur bij de Effenaar in Eindhoven: "Wij organiseren een keer in de twee maanden een 80's & 90's-feest. Daar komen de meeste mensen op af." Hij boekt ze ook. Onlangs stond Memphis Maniacs daar op het podium. "The Dirty Daddies zouden we ook graag willen boeken, maar die zijn te druk."

Dat klopt. The Dirty Daddies moeten optredens weigeren. De formatie bestaat bijna zes jaar en is immens populair. "We krijgen 400 aanvragen in een jaar, terwijl we maar honderd shows kunnen doen", zegt Laurens Troost, zanger van de band.

Roy Smolenaars - zanger Memphis Maniacs NOS

Volgens Roy Smolenaars beantwoordt hij met zijn band Memphis Maniacs aan de vraag van het publiek. "Het is allemaal fragmentarischer en sneller. Mensen willen gewoon van het een naar het ander. Het is een feest van herkenning waarbij mensen lekker los willen gaan op muziek die ze kennen en die op een verrassende manier wordt gebracht."

"Wij spelen nummers waarop iemand z'n eerste vriendinnetje kuste op zijn veertiende, én helemaal uit zijn plaat ging met zijn vrienden bij The Chemical Brothers op Lowlands tien jaar later. Dat gevoel pakt je dan tegelijkertijd."

Thijs van der Krogt van TivoliVredenburg beaamt dat. Veel bezoekers willen de muziek uit de belangrijkste periode van hun leven horen. "Veel bands zijn ermee gestopt of bandleden zijn dood of een kaartje is onbetaalbaar. Dan ga je naar een coverband en heb je voor een paar tientjes een hartstikke leuke avond."

Coverbands betalen de rechten van de nummers die zij spelen niet zelf. De organisator van een concert waar ze optreden moet 7 procent van de kaartverkoop afdragen aan Buma/Stemra.

Samen met de setlijst van de band waar de gespeelde nummers opstaan verdeelt deze organisatie het geld over de originele tekstschrijvers. In totaal verwerkt Buma/Stemra de gegevens van 70.000 live-optredens.

Sommige van de coverbands hebben duidelijk een kwaliteitsslag gemaakt. De bandleden zouden gemakkelijk in een succesvolle band kunnen spelen met eigen werk of hebben dat al gedaan.

"Tien jaar geleden had je dit niet kunnen verzinnen", zegt Gert Gering, voormalig programmeur van poppodium 013 in Tilburg. "Je ziet dat tributebands van Pink Floyd, Queen of Abba duizenden kaarten verkopen. The Dirty Daddies, die eigenlijk medleys maken waar je van hoogtepunt naar hoogtepunt wordt gebracht, spelen in oktober zelfs AFAS Live vol."

Het feestje in de voormalige HMH moet het voorlopig hoogtepunt worden van de populaire coverband. Een half jaar voor het concert, waar ze dus alleen nummers van anderen in een verschrikkelijk hoog tempo achter elkaar spelen, zijn alle 6000 kaarten verkocht. "De shows worden groter en groter", lacht zanger Laurens Troost.

Memphis Maniacs heeft er net een clubtour opzitten. Ze hebben alle grote zalen van Nederland gezien en gaan nu naar buiten voor het festivalseizoen. "Ik ga het liefst zo lang mogelijk door, want er is niks zo kicken dan om dit te doen man."

1/8 NOS
2/8 NOS
3/8 NOS
4/8 NOS
5/8 NOS
6/8 NOS
7/8 NOS
8/8 NOS

Er bestaan verschillende soorten coverbands.

Tributeband

De meest traditionele vorm is de zogeheten tributeband. Zij spelen hoofdzakelijk nummer van één bepaalde band of artiest en proberen dat zo goed mogelijk na te doen. Denk aan Queen, The Beatles of Pink Floyd.

Medleyband

De medleybands rijgen nummers van verschillende artiesten en vaak uit hetzelfde genre aan elkaar. Ze spelen bijvoorbeeld een rockmedley met bekende nummers van Nirvana, Guns N' Roses en AC/DC.

Mash-ups

Deze bands mixen nummers van artiesten en bands. Ze gebruiken bijvoorbeeld de tekst van een nummer dat nu populair is, met de baslijn van een veel ouder nummer. Er ontstaat een nieuw nummer. Denk aan wat dj's doen.