'Deze docent bakt er niks van', 'draagt een te kort rokje', 'jammer dat u niet single bent'.
Voor veel docenten is het elke keer weer slikken: geef je weken colleges, krijg je aan het einde van het vak commentaar zoals hierboven. Anoniem. Op de VU in Amsterdam en de Universiteit Wageningen zijn ze zo klaar met de soms meedogenloze kritiek, dat eerstejaars voortaan een lesje 'constructief evalueren' krijgen.
Op meer universiteiten zijn de anonieme studentevaluaties onderwerp van discussie. Vaak is de feedback wel positief, maar de docenten in de video hieronder vertellen welke 'feedback' ze ook weleens voor hun kiezen krijgen:
Studentenevaluaties zijn voor universiteiten een manier om te checken of een docent goed lesgeeft. Vaak wordt studenten na een tentamen gevraagd een formulier in te vullen. Ze kunnen bijvoorbeeld aangeven wat ze van de literatuur vonden, of het vak te moeilijk was en dus ook hoe ze de docent vonden.
Die evaluaties worden op steeds meer opleidingen openbaar gemaakt. Iedereen kan dan inzien hoe een docent scoort. Een wens van studentenraden, zodat studenten kunnen zien wat er met hun feedback gebeurt en zo aangemoedigd worden mee te doen aan de enquêtes.
Bovendien kunnen goede studentenbeoordelingen je carrière als docent goed doen. Wie slecht scoort, kan dat juist te horen krijgen van de opleidingscommissie. Op sommige plekken kun je zonder goede beoordelingen zelfs niet hogerop komen.
Docent = eikel
Maar op de VU en in Wageningen gaat het vanaf volgend collegejaar dus iets anders, leggen leden van de studentenraden aan ons uit.
"We hebben gezien hoe studenten docenten compleet uitschelden in evaluaties. Dat is voor hen heel naar en daarom wilden we dat anders", laat een lid van de studentenraad van de Vrije Universiteit weten. De universiteit is nu van plan feedback explicieter aan de orde te stellen in het onderwijs en daarnaast de studenten op de evaluatieformulieren op te roepen geen beledigende woorden meer te gebruiken.
"In Wageningen worden de vragen aangepast en zijn we aan het bedenken hoe we eerstejaars beter kunnen begeleiden", zegt Jaap Kerr van de studentenraad daar. "Studenten weten bijvoorbeeld niet dat de commentaren rechtstreeks naar de docent gaan. Als ze dat beseffen, denken ze er wel nog een keertje over na."
Vergeleken met sommige opmerkingen zijn de 'reaguursels' op GeenStijl peanuts.
Niet elke docent krijgt evaluaties vol scheldpartijen, maar dat het gebeurt, zorgt wel voor discussies onder docenten. Ze vragen zich af hoe serieus ze de evaluaties nog moeten nemen en of het terecht is dat er zo veel vanaf kan hangen.
Wat die discussie helpt, is dat uit onderzoek blijkt dat studentenbeoordelingen niet echt betrouwbaar zijn. Ben je het als student niet eens met een laag cijfer, dan ben je geneigd je docent slechter te beoordelen. Ook krijgen vrouwen standaard slechtere beoordelingen, zeker als ze jong zijn en een wiskundig vak geven.
Vorig jaar werd het vak door een man gegeven en die kunnen het veel beter.
Wat vinden de docenten die wij spraken?
"Ik wil de evaluaties niet afschaffen", zegt Giorgio Touburg, die promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en een column schreef over studentenfeedback. "Maar juist als je studenten serieus wil nemen, moet je niet alleen vertrouwen op de evaluaties. Je moet ze meer mogelijkheden bieden om met docenten in gesprek te gaan."
Sterre Leufkens, docent aan de Universiteit van Utrecht, ziet ook graag dat studenten haar persoonlijk vertellen wat beter kan. "Dan kunnen ze ook checken of anderen bepaalde ervaringen hebben. Het zou goed zijn als studenten elkaar dan onderling een beetje corrigeren. Daarnaast zou het fijn zijn als studenten zich ervan bewust zijn dat docenten hun anonieme feedback lezen." Ze schreef eerder deze column.
"Ik ben blij met de evaluaties, maar ik vind het soms jammer dat ik dingen niet eerder wist", vindt Annet Pauwelussen, docent antropologie aan de Universiteit Leiden. "Daarom heb ik mij voorgenomen om zelf wat eerder te vragen wat ze ervan vinden. De anonieme evaluaties zijn dan nog steeds belangrijk, omdat niet iedere student in het openbaar zijn ongezouten mening durft te geven."