NOSop3

Dit is waarom je die midnight snack moet laten staan tot het ontbijt

Aangepast
NOS
Geschreven door
Stephan Vegelien

Ons eetritme moet op de schop, volgens onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum. Tenminste, als we gezond willen leven en niet dikker willen worden. Dat heeft alles te maken met bruin vetweefsel, waar de onderzoekers zich jaren in verdiepten. Zij ontdekten dat je 's avonds minder vet verbrandt dan 's ochtends.

Maar wat kan jij dan precies aan je eetpatroon veranderen om het volgens de onderzoekers allemaal een beetje beter te doen?

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Beter ontbijten met een bordje pasta

Eigenlijk eten we onze maaltijden, volgens hoogleraar endocrinologie Patrick Rensen van het LUMC, precies verkeerd om. "Je kunt het best 's ochtends een grote maaltijd eten. En 's avonds een kleine maaltijd", zegt hij. "Dat doen we nu niet. Veel mensen eten 's morgens een klein ontbijt en 's avonds juist een groot bord eten."

Dat je de maaltijden beter kan omkeren, heeft alles te maken met de twee soorten vetweefsel in je lichaam. "Bruin vetweefsel zet glucose en vet eten om, om je lichaamstemperatuur op peil te houden", legt Rensen uit. "Daarmee verbrand je dus calorieën." Terwijl wit vetweefsel volgens de onderzoekers juist vet en glucose opslaat in je lichaam.

Rensen en andere onderzoekers van het LUMC ontdekten dat de bruine variant bij mensen vooral 's ochtends actief is. "Zonlicht zorgt ervoor dat het bruine vetweefsel wordt geactiveerd", legt Rensen uit. "Gedurende de dag neemt de activiteit ervan langzaamaan weer af. De avond is op dat gebied een dieptepunt."

Bij muizen zagen de onderzoekers tegenovergestelde onderzoeksresultaten. "Muizen zijn nachtdieren, dus in de nacht is hun bruine vetweefsel het meest actief. Logisch dat dat bij mensen andersom is", zegt Rensen. "Wij zijn dagdieren."

Waarom 'bruin' vetweefsel?

Dit vetweefsel is daadwerkelijk bruin onder de microscoop. Dat komt door mitochondriën: energiefabriekjes in de cel die energie uit voeding omzetten in de energie die jouw lichaam gebruikt om warm te blijven. Wit vetweefsel heeft juist heel weinig van die energiefabriekjes.

Maar wat betekent dit onderzoek dan concreet voor jou? De meeste mensen hebben over de hele dag zo'n 2000 tot 2500 calorieën nodig. Eet je de meeste van die calorieën 's morgens, dan worden ze grotendeels verbrand, Eet je er juist meer 's avonds, dan sla je ze op.

Heb je in de kroeg dus een keer iets te veel gedronken en krijg je de welbekende trek naar een midnight snack? Beter van niet, zeggen de onderzoekers. Bewaar de burger tot in de ochtend: dan verbrand je meer calorieën. Of duik op een ander tijdstip de kroeg in.

O ja, en voor je denkt: voortaan moet ik 's ochtends dus een Engels ontbijt wegwerken en 's avonds een komkommer: uiteindelijk is natuurlijk alsnog belangrijk dat je over de hele dag niet veel meer calorieën eet dan je verbrandt. Want als je te veel eet, kun je alsnog dik worden, ook al eet je het in de ochtend. "En vanzelfsprekend maakt het ook nog uit wát je eet."