Aangepast

Zonder modeopleiding toch de baas van Louis Vuitton

  • Iris de Graaf

    redacteur Buitenland

  • Iris de Graaf

    redacteur Buitenland

Je volgde nooit een modeopleiding, maar schopt het toch tot creatief directeur van modehuis Louis Vuitton. Het kan, bewijst Virgil Abloh, oprichter van het streetwear-merk Off-White.

Het merk is in 2013 opgericht en is vooral afgelopen jaar ontzettend populair geworden. Het meet zich met merken als Supreme, Vetements en Balenciaga. Artiesten als Kanye West en Beyoncé zijn groot fan.

En nu gaat hij als persoon zelf ook helemaal viral: Virgil is namelijk benoemd tot creatief directeur van modehuis Louis Vuitton. Wat is er zo bijzonder aan deze samenwerking?

Virgil Abloh samen met Naomi Campbell bij zijn show in Parijs

De koning van de 'collabs' wordt hij ook wel genoemd: Virgil werkt samen met merken van Nike tot aan IKEA. Ken je die blauwe tas van de Zweedse meubelgigant? As we speak is Virgil die aan het herontwerpen en de wachtlijsten zijn nu al vol voor als de tas later dit jaar in de schappen ligt.

En nu maakt hij zijn volgende stap naar Louis Vuitton. En dit is bijzonder: niet alleen omdat hij de eerste creatief directeur wordt van het Franse modehuis met een Afro-Amerikaanse achtergrond, ook omdat het klassieke modehuis hiermee letterlijk 'de straat' op wil gaan.

Reden om eens te bellen met Abderrahmane Trabsini, één van de oprichters van het Nederlandse streetwear modemerk Daily Paper, om te checken wat hij vindt van de overstap.

"Het is zó tof dat dit gebeurt. Het meest bijzondere is dat Virgil zonder modeopleiding nu bij een klassiek modehuis als Louis Vuitton aan de slag gaat", zegt Abderrahmane. "Niks geen opleiding in Antwerpen of New York. Hij begon met niks en heeft het nu gewoon geflikt. Creativiteit kent geen diploma."

Zo ziet Virgil dat zelf ook. Hij vindt het een goed signaal binnen de modewereld: "Zo laten we aan de jongere generatie zien dat je er niet op een bepaalde manier uit hoeft te zien om een hoge functie te vervullen."

Kanye West en Virgil Abloh

Volgens Abderrahmane is Virgil ook een koning in marketing en reclame. "Voordat Virgil met Off-White begon, werkte hij in het creatieve team van Kanye West", zegt hij. "Die twee zijn vrienden en dat is natuurlijk superhandig. Als Kanye morgen een hoodie van ons merk Daily Paper aantrekt, breken wij ook het internet."

Virgil en Kanye leerden elkaar kennen toen ze beiden werkten voor modehuis Fendi in 2009. Virgil werkte daarna als creatief directeur voor het album van Jay-Z en Kanye West 'Watch The Throne'. In 2013 richtte hij vervolgens Off-White op, waarmee hij direct sky-high ging.

Zijn aanstelling bij Louis Vuitton past bij de steeds groter wordende inmenging van straatstijl in de luxueuze modehuizen. Dit is een trend die je de laatste tijd vaker ziet: Balmain die samenwerkt met H&M, of Burberry met Gosha Rubchinskij. Klassieke modehuizen die in zee gaan met streetwear merken.

"Virgil is ontzettend goed in het slaan van een brug tussen de klassieke stijlen en de tijdsgeest van nu", vertelt Michael Burke, directeur van Louis Vuitton. Het lijkt er dan ook op dat hij deze stap niet persé nodig heeft om nog succesvoller te worden.

"Het is inderdaad vooral een slimme move van Louis Vuitton om Virgil te benaderen", zegt Abderrahmane. "Voor veel mensen is Louis Vuitton onbetaalbaar. Daarom dragen niet veel tieners het merk." Om dat te veranderen werkt het klassieke modehuis soms samen met andere (goedkopere) modemerken. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld met het merk Supreme."

De klassieke monogram tassen van modehuis Louis Vuitton

Kunnen we dan nu opeens trainingspakken of oversized truien van Louis Vuitton verwachten? Volgens Abderrahmane kan het twee kanten opgaan. "Of het blijft heel traditioneel waarbij Virgil alleen een kleine knipoog van de straat geeft aan de klassieke kledingstijl van Louis Vuitton", zegt hij, "of we gaan echt invloeden van Virgil's eigen collectie in Louis Vuitton terugzien. Bijvoorbeeld met Louis Vuitton trainingsbroeken en hoodies."

Toch is het volgens Abderrahmane echt héél moeilijk om zo'n klassiek en gevestigd modemerk als Louis Vuitton zomaar te veranderen. "Dat gaat gewoon niet één, twee, drie", zegt hij. "Het zullen kleine stapjes worden, maar ik verwacht door zijn komst wel veel meer streetwear invloeden te zien in het modebeeld."

Deel artikel: