Wat is Vero en waarom moet jij misschien géén account aanmaken?

time icon Aangepast
Vero

Vero belooft dé vervanger te zijn voor Instagram. Met meer opties, geen advertenties en niet die vervelende algoritmische tijdlijn. Het is momenteel een van de meest gedownloade apps in de VS, gisteren alleen al een half miljoen keer. En ook in Nederland is de app populair.

Hoe komt dat? "Dat is niet helemaal duidelijk", zegt techredacteur Nando Kasteleijn. "Wat we wel zien is dat er steeds meer mensen ontevreden zijn over Facebook, niet kunnen of willen wennen aan de tijdlijn van Instagram en ontevreden zijn over het redesign van Snapchat. Dat zijn mogelijk redenen dat mensen nu besluiten een ander sociaal medium te proberen."

En wat Vero slim doet, is dat zij een schaarste creëren: de eerste miljoen accounts zijn gratis. Daarna moet je voor de dienst betalen.

Drie schermen van Vero: de tijdlijn, de slider en de verschillende functies Vero

Wordt Vero de nieuwe Instagram?

Het is moeilijk om te voorspellen of de populariteit van Vero aanhoudt. Vooral omdat de app de grote toestroom slecht aankan op het moment. Veel nieuwe accounts kunnen niet geverifieerd worden, waardoor mensen zich niet kunnen aanmelden. En wie wél binnenkomt zal zien dat veel elementen niet laden, zoals namen en foto's.

Daarnaast is het niet de eerste app die het opneemt tegen techgigant Facebook. Eerder probeerden Ello en Peach het. Deze apps zijn nooit echt van de grond gekomen, net als Google+, het socialemediaplatform van Google. De enige 'nieuwe' spelers die zich met Facebook kunnen meten zijn Snapchat en Instagram. Die laatste werd vervolgens door Facebook overgekocht.

"Het is geen 2012 meer", zegt Kasteleijn. "Met andere woorden: het is tegenwoordig heel lastig om te overleven in het socialemedialandschap. Wat ook niet helpt, is dat de app zo slecht werkt en dat je maar moet hopen dat andere vrienden ook Vero gaan gebruiken. Succes is nooit helemaal uit te sluiten, maar ik zou er mijn geld niet op inzetten."

Waarom moet je géén account aanmaken?

Behalve dat de hashtag #Vero op Instagram hard gaat, gaat ook #deletevero hard. Dat heeft vooral te maken met de man achter Vero: CEO Ayman Hariri. Deze Libanese zakenman en miljardair is in het verleden betrokken geweest bij een groot schandaal rondom het Saudische bouwbedrijf Oger.

Dat bedrijf staat bekend om de slechte werkomstandigheden van hun arbeiders. De arbeiders, veelal uit Pakistan en de Filipijnen, krijgen al jaren amper tot niet betaald en zijn afhankelijk van voedselpakketten. De werkkampen in de woestijn worden niet meer voorzien van eten, elektriciteit, onderhoud en medische zorg en er is amper schoon drinkwater.

Daarnaast zijn er vraagtekens over hoe makkelijk je je Vero-account kunt verwijderen. Je moet namelijk een verzoek indienen, maar het is volgens Mashable onduidelijk of het platform dan daadwerkelijk je account verwijdert. En daar komt bij dat zelfs als je je account hebt verwijderd, "sommige informatie" eigendom blijft van Vero.