Dance of Dai Nationality-Shenzen Art Group
Aangepast

Alle Chinese vooroordelen lijken op elkaar (en dat moet anders)

Wat spreek je goed Nederlands. Heb je een restaurant? Snackbar? Ik hoor nooit wat van jullie. Jullie doen het goed op school, toch?

Zomaar een greep uit opmerkingen die je als Chinese Nederlander standaard te horen krijgt. En hoewel deze stereotypes ook positief kunnen zijn, is het beeld van Chinezen heel beperkt en is het tijd dat ze doorbroken worden. Dat is het doel van het driedaagse China Festival in Den Haag. Daarom noemen ze het zelf ook met een knipoog This Is Not A Kung Fu Festival.

"We zijn een gesloten gemeenschap", zegt een van de organisatoren Melvin Chang. "De belangrijkste opmerking die we vaak te horen krijgen is: we weten zo weinig van jullie. En dat terwijl de eerste Chinezen al vanaf 1911 in Nederland zijn, zoals op Katendrecht en ook in Amsterdam."

​Het is tijd dat we elkaar beter leren kennen.

Melvin Chang, China Festival

De organisatoren hopen op meer openheid, om die brug te kunnen slaan tussen Oost en West. "Het is belangrijk dat we meer van de Chinese cultuur aan onze medeburgers laten zien. Het is tijd dat we elkaar beter leren kennen."

Dat gebeurt op het festival met film en theater, in een mix van oude en nieuwe Chinese cultuur. De thema's zijn migratie en inburgering. Niet alleen om Nederland meer kennis te laten maken met de Chinese cultuur, ook voor meer openheid binnen de Chinese gemeenschap zelf. "Er wordt weinig gesproken tussen de oudere en jongere generaties", zegt Chang.

"Zo kennen de jongeren vaak het verhaal van hun ouders niet. Waarom zijn zij hiernaartoe gekomen in vooral de jaren 60 en 70? Zij weten vaak weinig over de armoede in China destijds. En die eerste generaties willen we juist laten weten dat ze trots mogen zijn op wat we bereikt hebben en dat er meer is dan stereotypeberoepen zoals Chinese restauranthouders en artsen. Dat er ook bijvoorbeeld regisseurs en kunstenaars zijn van Chinese komaf."

De organisatie ligt voor een groot deel in handen van jongeren. "Dat is bijzonder voor een Chinese organisatie", zegt Chang. "Meestal doen de oude wijze mannen het wel even. Dit is echt nieuw. Als we die brug willen slaan tussen Oost en West zal dat via jongeren moeten. Ouderen kunnen dat niet."

Dat ziet ook cultuurwetenschapper Reza Kartosen-Wong van de Universiteit van Amsterdam, die onderzoek deed naar de identiteit van jongeren met Aziatische afkomst in Nederland. De Chinese gemeenschap heeft volgens Reza inderdaad het etiket gesloten te zijn, maar dat is dankzij jongeren aan het veranderen.

Voor jongeren is het heel natuurlijk om een schakel te vormen tussen Oost en West.

Reza Kartosen-Wong, Universiteit van Amsterdam

"Het komt vooral door de oudere generatie. Die hebben jarenlang hard gewerkt aan hun restaurants en hebben weinig sociale contacten opgebouwd buiten de Chinese gemeenschap", zegt Reza. "Maar hun kinderen en kleinkinderen zijn in Nederland geboren, hebben Nederlandse scholing gehad en voelen zich én Nederlands én Aziatisch."

"Voor hen is het heel natuurlijk om die schakel te vormen tussen de Chinese gemeenschap en de bredere Nederlandse samenleving", zegt Reza. Hij gaat daarin nog een stap verder dan alleen het culturele aspect. "Die jongeren slaan ook een brug in de context van economische relaties tussen Oost en West. Je ziet dat zij steeds meer nadenken over een carrière op dat vlak en gaan steeds vaker namens Nederlandse bedrijven in China werken. Ook zo brengen ze Nederland en China dichter bij elkaar."

We gooien de luiken open.

Melvin Chang, China Festival

Het China Festival hoopt dankzij die jongeren de verschillende werelden dichter bij elkaar te brengen door een inkijkje in de van oudsher gesloten Chinese cultuur. "We gooien de luiken open", zegt Chang.

Hij is tevreden met de afgelopen drie dagen. "We hebben veel aandacht gekregen en veel mensen bereikt. Zeker ook van het Nederlandse publiek. De voorstellingen waren nagenoeg uitverkocht. Dat geeft veel moed om voort te zetten. Als het aan ons ligt, komt er volgend jaar een tweede editie."

Deel artikel: