NOSop3

Wanneer vliegen we allemaal in vliegende taxi's?

Aangepast
Airbus, A³

Vliegtuigfabrikant Airbus heeft haar prototype vliegende taxi getoond aan de wereld: de Vahana. Deze zelfsturende drone moet jou in de toekomst in de stad van A naar B brengen. Nooit meer in de file staan dus.

En Airbus is niet de enige met deze visie. Ook Uber, het Chinese EHang en het Duitse Volocopter werken aan vliegende taxi's. Maar vanaf wanneer kunnen wij meevliegen? Over zo'n tien jaar, verwachten de technologiebedrijven.

Het eerste testvluchtje van Vahana duurde maar 53 seconden en hij vloog maar 5 meter hoog. Het prototype lijkt op een consumentendrone, maar dan een heel stuk groter. Vahana moet in de toekomst onderdeel van een netwerk aan vliegende taxi's zijn die boven onze steden gaan vliegen.

Diezelfde droom heeft taxibedrijf Uber. Uber Elevate heet het project van het bedrijf. Zij willen op het dak van elke wolkenkrabber een platform vanwaar een vliegende taxi je zonder bestuurder de stad door kan vliegen. De eerste taxi's moeten in 2020 vliegen. En volgens CEO Dara Khosrowshahi moet de dienst binnen tien jaar commercieel inzetbaar zijn.

"In hun optimisme denkt Uber in 2028 te kunnen vliegen mét piloot. En vijf jaar daarna autonoom", vertelt Robert Dingemanse, die vliegende auto's maakt.

Waar staan we nu?

Het Duitse bedrijf Volocopter is op dit moment het verst met hun vliegende taxi. Inmiddels kan hun 2X zo'n 27 kilometer vliegen voor de accu leeg is. Het bedrijf is momenteel in gesprek met de overheid van Dubai en wil in 2020 de eerste commerciële vluchten maken.

Het Chinese dronebedrijf EHang heeft met hun model al meer dan duizend bemande testvluchten gemaakt. Het bedrijf zegt dat hun toestel zo'n 15 kilometer kan vliegen, maar in de praktijk haalt het model zo'n 8 kilometer. In de toekomst wil EHang ook een taxidienst opzetten.

En dan is er de Nederlandse PAL-V, van Robert Dingemanse. Die vliegende auto is nu al af en wordt al verkocht. "Volgende week is het eerste productiemodel klaar. En in de loop van volgend jaar gaan we leveren."

De PAL-V is een vliegende auto. Hij mag de weg op en kan als vliegtuig opstijgen. Voorlopig vooral interessant voor de allerrijksten, maar klanten van PAL-V willen 'm ook als taxi gaan inzetten.

Lucht- en ruimtevaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft ziet het wel gebeuren in de toekomst. "Je ziet nu al dat het letterlijk van de grond begint te komen. De vraag is alleen: wanneer wordt het economisch haalbaar? En hoe gaat dat eruit zien in onze steden?"

"Je loopt tegen drie dingen aan: de techniek, de uitvoering en de acceptatie van deze vliegende taxi's." Het grootste technische obstakel is de accu. "Je bent afhankelijk van accu's. Die leveren momenteel nog niet genoeg kracht."

Vooral als je verticaal wil opstijgen en landen, net als een drone, wat handig is in de stad. "Dat is ongelofelijk energie-intensief."

Joris gaat verder: "Je loopt aan tegen vragen als: waar ga je landen? Waar ga je je passagiers ophalen? Hebben we de ruimte wel voor dit soort vliegende taxi's? En hoe voorkom je dat mensen onthoofd worden? Veiligheid is heel belangrijk."

Maar het belangrijkste is volgens Joris acceptatie. Gaan wij met z'n allen accepteren dat deze vliegende taxi's zoemend om onze oren vliegen? "Dat ze elektrisch zijn, wil niet zeggen dat ze stil zijn."

Ten slotte loop je aan tegen de kosten, zeggen zowel Joris als Robert. Een eigen helikopter-vliegtuig is niet goedkoop. Zelfs niet als je 'm als taxi huurt. "Wordt dit zakelijk interessant?", vraagt Joris zich af. "Of wordt dit een taxi voor de happy few? Ik heb niet de illusie dat dit yellow cabs van New York gaat vervangen."