NOS Op 3
The Boring Company

Dit weekend in de verkoop, nu al uitverkocht: 20.000 vlammenwerpers van The Boring Company. Kosten: 500 dollar per stuk. Een leuk grapje, maar wat doet dat bedrijf van topondernemer Elon Musk met die gekke naam eigenlijk?

Het begon allemaal toen Elon Musk, vooral bekend van Tesla en SpaceX, in de file stond in Los Angeles. De wegen zijn er te vol, dacht hij. Waarom kan al dat verkeer niet onder de grond? Dus dook hij in de wereld van tunnelboormachines.

Maarten Steinbach, hoogleraar autotechniek aan de TU Eindhoven, legt uit: "Hij doet nu met die machines, wat hij bij SpaceX met raketten heeft gedaan: de apparaten moeten sneller en veel goedkoper worden dan de machines die nu bestaan."

Inmiddels werkt Musk met zijn Boring Company aan een eerste tunnel van vliegveld LAX in Los Angeles naar een wijk ernaast, bij wijze van proef. Als dat lekker gaat, komen er ook tunnels onder de rest van LA, van Washington DC naar Baltimore en in Chicago. Alles om het verkeersprobleem boven de grond op te lossen.

Elon Musk (l) met het Delft Hyperloop-team. Marleen staat vooraan Eigen foto

Voor studenten is Musk een voorbeeld. Marleen van de Kerkhof, student technische bestuurskunde in Delft, volgt hem op de voet. Ze is gespecialiseerd in transport en logistiek en deed met een Nederlands team mee aan Musks Hyperloop-wedstrijd.

Dat team won de finale in LA en ontmoette daar Musk. "Musk zei tegen teamcaptain Tim Houter: als je de Hyperloop naar Europa wil halen, moet het wel ondergronds gaan. Dus het is geen verrassing dat hij nu zo groots experimenteert met The Boring Company."

Musk investeert nu dus in de ontwikkeling van tunnelbouwmachines. Maar uiteindelijk gaat het hem daar niet om, maar om de tunnels. Hij wil speciale bakjes, skates, met auto's en passagiers erin, door die tunnels schieten, met 200 kilometer per uur.

De gedachte erachter: je komt sneller en comfortabeler op je plaats van bestemming dan wanneer je in een bomvolle trein of bus moet reizen. Laat staan dan wanneer je in de file staat. Dat is één van zijn baanbrekende ideeën: De Loop.

Voor de langere afstanden bedacht hij een nóg snellere manier: De Hyperloop. Dat zijn lichtgewicht capsules, een soort treinen, die op hele hoge snelheid door een vacuümbuis vliegen, zonder luchtweerstand dus. Daardoor kun je een stuk sneller, goedkoper en efficiënter reizen dan nu het geval is.

"Dat is wat mij betreft het transport van de toekomst", zegt Marleen. "Er is een al maar stijgende vervoersvraag. Mensen willen sneller en verder reizen. Hyperloop is de volgende stap. Het is veilig, er is geen uitstoot. Je kan werken en wonen waar je wil. Landsgrenzen bestaan dan alleen nog maar als een lijn op een kaart."

Een segment van de tunnelboormachine van The Boring Company The Boring Company

Maar om de Hyperloop tot een succes te maken in Europa, zijn volgens Musk dus tunnels nodig. Marleen: "Daar steekt The Boring Company nu dus veel geld in. De kosten voor infrastructuur moeten omlaag. Ze proberen daarom boormachines krachtiger te maken, omdat ze zeggen dat daar vijftig jaar al geen ontwikkeling in zit."

Paul Jansen was onder meer verantwoordelijk voor het boren van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam en kijkt met enthousiasme naar de plannen van Musk. "Ik kan me best voorstellen dat er een baan voor de Hyperloop onder Nederland komt te liggen. En zelfs van Amsterdam naar Parijs. De techniek is er al."

"Wat Musk doet is namelijk geen andere tunnel maken dan we nu doen, maar een andere trein ontwikkelen voor erin. Hoe kleiner die is, hoe kleiner de diameter van de tunnel. En hoe kleiner die weer is, hoe meer je kunt boren in een dag. En dat bespaart je kosten."

STER reclame