NOS Op 3
EPA

Adidas lanceert vandaag samen met het Berlijnse vervoersbedrijf BVG een sneaker waardoor je geen kaartje meer hoeft te kopen voor het openbaar vervoer. In de voorkant van de schoen zit namelijk een jaarkaart voor de metro, tram en bus.

De sneaker heeft aan de achterkant hetzelfde design als de bekleding van de bankjes in de metro, terwijl het geel en zwart geïnspireerd zijn op de buitenkant van de metro. De schoenen kosten 180 euro en daar krijg je dus automatisch een jaarabonnement voor de metro, tram en bus bij.

Echte sneakerfans kampeerden al een nacht voor de deur van de twee winkels die ze verkochten. Pech voor verzamelaars, want er zijn maar vijfhonderd stuks te koop.

Tientallen mensen kampeerden een nacht voor de deur van de sneakerwinkel om de limited edition-sneaker te bemachtigen AFP

De lancering van de sneaker is onderdeel van een marketingcampagne van het Berlijnse stadsvervoer, BVG. Volgens correspondent Judith van de Hulsbeek kampt het bedrijf al jaren met een heel slecht imago. "Ze rijden vaak niet op tijd, de conducteurs staan erom bekend heel erg onbeschoft te zijn en er zitten heel veel dronken mensen in de metro."

Dat was voor BVG ook de reden om een jong reclamebureau in te huren. "Zij maakten juist een grapje van hoe smerig en regelloos het bij BVG is", vertelt Van de Hulsbeek. "Het is nu meer cult geworden."

Een voorbeeld van zo'n campagne is de YouTube-video van een rappende conducteur die viral ging. "Daarmee zeiden ze als grapje: 'Wat je ook doet in het vervoer, wij vinden het allemaal prima en hebben geen huisregels. Zolang je maar betaalt.'" Volgens Van de Hulsbeek is door die campagne het imago van het bedrijf van heel slecht naar redelijk goed gegaan.

Van de Hulsbeek denkt niet dat de vijfhonderd sneakers voor minder zwartrijders in de Berlijnse metro zullen zorgen. "Er wordt nauwelijks gecontroleerd in de metro. Er zijn heel veel mensen die zwartrijden." In tegenstelling tot veel andere Europese hoofdsteden, werken ze in Berlijn niet met een chipkaart en poortjes.

De sneakers bieden dus geen echte oplossing, maar zijn wel een slimme marketingstunt. "De metro is nog steeds vies en zit vol met bierdrinkende mensen, maar toch is het imago van het bedrijf de afgelopen jaren enorm verbeterd."

STER reclame