NOSop3

'Afrikaanse mode is meer dan drukke printjes'

Aangepast

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Kleuren maken de man

Vroeger op de basisschool werden ze uitgescholden voor bokoe: stinkende vis. Nu gebruiken Dyllan, Jeffrey en Dan het woord in hun eigen kledinglijn, maar dan met de 'k' en 'b' omgedraaid: koboe. "Zo willen we kracht uitstralen."

Dat is niet het enige wat de drie mannen met hun collectie willen laten zien: "We willen dat mensen een ander beeld krijgen van Afrikaanse mode. Het is niet alleen drukke printjes."

Het gaat om mensen er fabulous uit te laten zien.

Modejournalist Janice Deul

Modejournalist Janice Deul ziet een sterke groei in jonge ontwerpers die mode allang niet meer zien als alleen kleding. "Het gaat om verhalen vertellen, informeren, inspireren en daarnaast ook de mensen er fabulous uit te laten zien."

Deul vertelt dat veel mensen bij Afrikaanse mode denken aan felle kleuren, drukke prints en wijde gewaden. "Het begrip Afrikaanse mode is problematisch", vindt ze.

De designers aan het werk NOS

Volgens Deul mag "iedereen rijkelijk putten uit zijn historische mode-erfenis of inspiratie halen uit andere culturen". Ze benadrukt dat als mensen zich laten inspireren door een andere (sub)cultuur of groep, ze wel moeten laten zien wat de herkomst ervan is.

"Afrika is een continent dat bestaat uit meer dan vijftig landen, met hun eigen cultuur en tradities", zegt Deul. "Wat veel mensen niet weten, is dat er ook in de afzonderlijke landen in Afrika heel minimalistische of sobere stijlen zijn, of stijlen met sobere kleuren. Het is hartstikke - ik ga het woord toch zeggen - divers!"