Zwaailichten en rode kruisen zijn al van veraf zichtbaar als we de A2 opdraaien. Glas en onderdelen liggen op de grond. Vloeistof lekt uit een autowrak.
Het is één van de vele auto's die bergingsmedewerker Dominique (22) deze ochtend zal wegslepen. De combinatie van regen en drukte zijn een standaardrecept voor ongelukken en flinke files. Ook vanavond wordt er weer een zware spits verwacht.
De bergers vervullen een belangrijke taak nu filerecords elkaar in rap tempo overtreffen. "November is een van de drukste maanden. Het is slecht weer en iedereen spaart z'n vrije dagen op voor december", verklaart woordvoerder Gertske de Bruijn van Rijkswaterstaat.
De drukste ochtendspits leverde tot dusver 894 kilometer file op. En de verwachting is dat die drukte alleen maar zal toenemen nu de economische crisis voorbij is. Inmiddels staan we door al die files jaarlijks zo'n 63 miljoen uur te wachten.
Vanuit de verkeerscentrale komt de ene na de andere melding binnen voor Dominique. Wanneer het niet lukt om de auto aan de praat te krijgen, sleept hij ze weg. Die auto's komen terecht in een grote loods.
De autowrakken geven een luguber beeld, maar de verhalen erachter zijn nog veel aangrijpender. "De bestuurder zat met z'n polsen klem onder een vrachtwagen. Je kon de botten uit z'n polsen zien steken", vertelt Dominique terwijl we langs een busje lopen.
Daarmee komt ook meteen een onderbelicht aspect van het bergingswerk naar voren: hulp verlenen. Dominique: "Mensen denken dat wij altijd achteraf pas komen, maar dat is niet zo." Het brengt situaties mee die hij liever niet mee naar huis neemt.
Mensen denken dat wij altijd achteraf pas komen, maar dat is niet zo.
Vandaag valt het gelukkig alles mee. Bestuurders zijn snel weer op weg of komen zonder zware verwondingen uit de auto. "Mensen zijn altijd dankbaar als je ze weer op weg helpt", vertelt Dominique terwijl hij zich alweer voorbereidt op de volgende rit.