Je hebt 't vast wel eerder gezien: bekende YouTubers die ineens chips of snoep gaan eten in hun vlogs en daarmee reclame maken. Dat mag dus niet, vindt het Commissariaat voor de Media, de club die toezicht houdt op reclamemakers. Reclame moet namelijk altijd duidelijk aangegeven worden en het stiekem laten zien is verboden.
Bekende YouTubers zijn nu bij elkaar gekomen en hebben een code opgesteld waardoor altijd duidelijk moet worden wanneer de maker van de video reclame maakt. Probleempje: als YouTubers dat niet doen, kunnen ze geen straf krijgen.
De Social Code heeft vier varianten opgesteld:
- Je wordt betaald voor het maken van reclame voor een bedrijf: dit moet je in je video melden én in de beschrijving.
- Je wordt betaald voor het maken van reclame voor een goed doel: dit moet je in je video melden én in de beschrijving.
- Je hebt iets gratis gekregen: dit zet je in de beschrijving van de video. Dit geldt overigens alleen als je het product promoot.
- Je hebt zelf iets gekocht: ook dat zet je in de beschrijving.
Geen boete
Dat klinkt natuurlijk mooi, zo'n club die zelf vertelt wat wel en niet mag. En daar zit dus ook het probleem: je kan niet bestraft worden als je je er niet aan houdt. "Dat komt doordat het richtlijnen zijn, geen officiële regels", vertelt Saske de Schepper van Vet Gezellig.
Saske is de initiatiefnemer van de code. "YouTubers komen best vaak in het nieuws, maar vaker negatief dan positief doordat ze reclame maken. Daar wilde ik wat aan gaan doen."
Zo'n code voor en door YouTubers kan natuurlijk alleen maar als veel creators eraan meedoen. "Daarom heb ik een aantal grote YouTubers benaderd om mee te denken. Iedereen was gelijk enthousiast en na een aantal brainstorms zijn deze richtlijnen eruit gekomen."
De Reclame Code Commissie was bij die brainstorms aanwezig om mee te luisteren. "Maar niet om mee te denken over de regels", vertelt een woordvoerder. "Het zijn echt hun eigen regels geworden. Natuurlijk zijn we er wel blij mee en stimuleren we deze zelfregulering maar ze zijn niet opgenomen in onze eigen code Social Media. Onze code is ook echt bedoeld voor bedrijven en reclamemakers."
Die wetgeving komt er dus wél aan. Daar wil Saske zich dan ook op voorbereiden: "Daar willen we op vooruitlopen. Dan zijn we er als YouTubers alvast aan gewend."