NOSop3

Zit je tegen een burn-out aan? Ga hardlopen

Eigen foto / NOS

Een beginnende burn-out je lijf uit rennen, dat kan dus gewoon. Juriena de Vries promoveert vandaag aan de Radboud Universiteit. Ze onderzocht het verband tussen hardlopen en burn-outklachten, en wat blijkt: hardlopen helpt.

En dat is fijn, want steeds meer mensen hebben last van een burn-out of overspannenheid, bleek uit een ander onderzoek van het Centrum voor Beroepsziekten. Zelfs 40 procent van alle meldingen bij bedrijfsartsen bestond uit burn-outklachten.

Dat hardlopen helpt, kan Nydia van Voorthuizen bevestigen. Ze zat er twee jaar geleden helemaal doorheen, maar kwam mede door het hardlopen uit haar burn-out. Bekijk hier haar verhaal.

Nydia rende haar burn-out weg

Maar het blijft niet bij één voorbeeld. Er is nu dus wetenschappelijk bewijs dat rustig rennen bij iedereen kan helpen met burn-outklachten. Vooral als het op begint te komen, als je nog wel kunt werken, maar vermoeid bent en lusteloos.

Voor het onderzoek nam Juriena 100 studenten en 100 werkende mensen. Ze liet de helft van die groep zes weken lang drie keer per week één uur hardlopen, inclusief warming-up en cooling-down. Alle deelnemers aan het onderzoek hadden burn-outklachten.

Als je hardloopt, heb je afleiding.

Juriena de Vries

Na die zes weken bleken de klachten stukken minder. "Het zorgde voor minder vermoeidheid bij de deelnemers die in de hardloopgroep zaten", vertelt Juriena. Ook sliepen ze beter en konden ze zich beter concentreren.

Een verklaring heeft Juriena wel. "Als je hardloopt, heb je afleiding - je denkt even nergens anders aan. Daarnaast voel je je fitter en daardoor ben je weerbaarder tegen stress. Door het rennen komen stofjes in je lichaam vrij die ervoor zorgen dat je je beter voelt."

Hardlopers Pixabay

Voordat iedereen met overspannenheid nu als een malle gaat rennen, zijn er nog wel een paar dingen om aan te denken. "Het is belangrijk om rustig aan te beginnen", waarschuwt Juriena. "En maak er niet gelijk een wedstrijd van, want daar kun je weer gestrest van raken."

Het is om die reden misschien beter om onder begeleiding te gaan rennen. "Er zijn al best veel hardlooptherapieën, daar werk je met een rustig opbouwschema."