Vijf jaar geleden is het alweer dat PSY met Gangnam Style de wereld veroverde. Door die megahit maakte Europa op grote schaal kennis met Zuid-Koreaanse popmuziek. Maar vanavond staat de Ziggo Dome vol met fans voor de échte koning van 'k-pop': G-Dragon.
We spraken voor het concert met Nederlandse fans Fabienne Burgstede en Christine Xie over wat k-pop nou zo leuk maakt:
G-Dragon is immens populair in zijn thuisland Zuid-Korea. Hij is leider van de boyband BigBang, maar tourt sinds 2013 alleen de wereld over. In Birmingham en Londen maakten fans hem al van dichtbij mee, nu is het de beurt aan Amsterdam. M.O.T.T.E. is zijn laatste tour, daarna gaat hij voor twee jaar het leger in.
Represent
K-pop is sinds een jaar of tien ook populair in Europa, zegt Reza Kartosen-Wong, mediawetenschapper aan de UvA. Volgens hem zijn er duidelijke verklaringen voor de stijgende populariteit van de muziek. "Aziatische Nederlanders luisteren vooral naar de muziek, omdat het gemaakt wordt door mensen waar zij op lijken. K-pop is representatief voor hen."
Bij westerse mensen komt het vooral, omdat zij op zoek zijn naar iets nieuws, denkt Reza. "Ze hebben decennialang geluisterd naar Amerikaanse muziek. Nu is er sprake van een tegenbeweging. Ze willen zich onderscheiden van de mainstream muziek, en dus luisteren ze naar k-pop."
Modieus
Maar het gaat veel verder dan alleen dat. Volgens Reza gaat het bij k-pop niet alleen om de tekst, beat of muziek. ''Koreaanse popsterren worden in de meest excentrieke kledingstukken gehuld en ook de choreografie is tot in de puntjes voorbereid. Het bewijst dat k-pop van hele goede kwaliteit is, net zoals Amerikaanse videoclips. Er wordt enorm veel geld in de muziekindustrie gestopt."
"Wat vooral opvalt, is dat het bij k-pop dus niet alleen draait om de muziek, maar ook om mode en cultuur. Koreaanse popsterren hebben over de miljoenen volgers, en ook Japan en China gaan hierin mee. Heel Azië is in de ban van deze sterren. Het is mega-groot", zegt Manya Koetse, Azië-kenner en social-trendwatcher van whatsonweibo.com.
Fanbase
Volgens Manya is de populariteit van k-pop in Europa niet te vergelijken met die in Azië.''De fanbase in Azie is zó groot, dat zelfs fanaccounts boven de miljoen volgers zitten. Op Facebook hebben fanpages ruim 7 miljoen likes. Dat zegt meer dan genoeg toch?"
Hoe snel k-pop ook mag groeien, Reza denkt niet dat mensen over tien jaar geen Amerikaanse muziek meer luisteren. "Aziaten luisteren nóg steeds veel naar Amerikaanse muziek en kijken nog steeds naar Amerikaanse series en films. K-pop staat op de tweede plek in dit geval. Amerikaanse muziek is gewoon zo erg ontwikkeld, dat het niet valt in te halen."