Instagram
Aangepast

Instagram: wereld van gekochte volgers, neplikes en likebots

  • Roel van Niekerk en Iris de Graaf

    redacteuren Mashup

  • Roel van Niekerk en Iris de Graaf

    redacteuren Mashup

We willen het allemaal, zo veel mogelijk likes, comments en volgers op Instagram. Maar dat gaat niet vanzelf. In de miniserie De Waarheid over: hoe fake is Instagram zoekt NOS Mashup uit op welke schimmige manieren instagrammers zo populair mogelijk proberen te worden.

Het is een wereld die zich afspeelt aan de achterkant van Instagram, uit het zicht van de meeste mensen. Gekochte volgers, neplikes, automatische likebots - allemaal trucs om je account populairder te maken. Doet iedereen dat? Nee. Gebeurt het veel? Ja.

In drie video's legt Mashup uit wat er achter de schermen allemaal speelt. Om te beginnen: gekochte volgers en neplikes. Insta staat er vol mee, weet Thomas Kolenbrander. Hij verkoopt vanuit zijn studentenkamer in Delft nepvolgers en krijgt tien tot twintig bestellingen per dag.

Check in de video hieronder hoe dat werkt:

Thomas maakt die accounts niet zelf, hij bestelt ze bij een leverancier. Die zitten vaak in landen als Rusland, Oekraïne of India, en je vindt ze via BlackHatWorld, een forum voor mensen die op een slimme (of foute, net wat je wil) manier geld verdienen op internet.

We spraken een leverancier die anoniem wil blijven over Skype, en hij vertelde dat hij nepaccounts aanmaakt met tienduizenden tegelijk. Thomas stuurt de naam van het account naar zijn leverancier, maakt het geld over, en binnen 24 uur heb je je volgers. We testten dat zelf ook met ons Alpaca-account: voor 26,90 euro kochten we 2000 volgers en wat likes voor onze posts. En ze staan er bijna allemaal nog steeds.

Of het veel gebeurt, is moeilijk te zeggen, want mensen die volgers kopen hangen dat niet aan de grote klok. Maar gezien het aantal bestellingen van Thomas en de leverancier, moet het om flinke aantallen gaan. Grote accounts zullen het niet zo snel doen. "Die hebben het niet nodig", zegt Thomas. "Het zijn vooral accounts met tussen de 500 en 2000 volgers, die het als boost gebruiken."

Natuurlijk, een paar duizend volgers staat beter dan 30. Maar nepaccounts doen niks. Ze liken niet, ze plaatsen geen comments. En dan mis je de belangrijke engagement, de interactie die gebruikers hebben met je account.

Sinds vorig jaar werkt het algoritme van Instagram net als dat van Facebook. Je ziet soms berichten van een week oud, omdat Instagram bepaalt welke posts je te zien krijgt. En de engagement is daarbij van levensbelang. Hoe meer likes en comments je bericht krijgt, hoe groter de kans dat andere mensen 'm te zien krijgen.

"Mijn foto's bereiken nu maar een derde tot de helft van mijn 33.000 volgers", zegt Claartje Schröder. "En dat is juist waarom gekochte volgers en likes zo'n hype zijn op het moment", denkt Nochtli Peralta Alvarez, een Instagrammer met bijna een miljoen volgers.

Ik werd helemaal gek.

Sophie May (116.000 volgers) over comment pods

Maar voor wie niet wil kopen, zijn er alternatieven. Veel instagrammers zitten bij elkaar in zogenaamde instagroepen, of comment pods. Als ze een bericht plaatsen, gooien ze dat in die groepen, en gaat iedereen elkaars berichten liken en commenten. Het idee is dat het algoritme je beter oppakt als je in de eerste 20 tot 30 minuten veel interactie hebt.

In die groepen gelden soms strenge regels, zoals binnen 24 uur reageren met minstens drie woorden en mét een emoji. Houd je je niet aan die regels, dan vlieg je er zo uit. "Ik werd helemaal gek", zegt Sophie May (116.000 volgers) die héél even in zo'n groep zat, maar er snel weer uitging. "Die meiden sturen om de 3 minuten een foto in, dat gaat de hele dag door."

In de video hieronder duiken we in de wereld van de comment pods en likebots. "Het is ook voor het eerst dat ik dit naar buiten breng", zegt Nochtli, die zelf niet in zulke groepen zit. "Andere influencers denken waarschijnlijk: kun je even je mond houden?"

De vraag is natuurlijk, is dit het waard? Qua potentiële verdiensten is dat het zeker. "Je kan er bakken met geld mee verdienen, en dat is ook precies waarom het zo nep aan het worden is", zegt Nochtli. "Ik ken mensen met rond de 3 miljoen volgers die 6000 euro per post vragen."

In Nederland zijn er eigenlijk niet zulke grote accounts, dus liggen de bedragen iets lager. "Met 100.000 tot 300.000 volgers kan je een paar duizend euro per maand verdienen", vertelt instagrammer Yara Michels. "Vanaf 10.000 volgers krijg je misschien 100 euro, of betaald in producten. Bij 50.000 volgers kan je 750 tot 1000 euro per post vragen."

Alles weten over het effect van alle trucs en of ze het waard zijn? Check de video hieronder.

En bedrijven? Die hebben dit lang niet altijd door. "Het werkt wel", zegt Nochtli. "Zelfs bedrijven op Instagram weten niet altijd hoe nep sommige profielen zijn. Maar er komt nu wel meer bekendheid, dus ik weet niet of het houdbaar is."

"Wij krijgen per maand zo'n 300 aanmeldingen", vertelt Laurens Eckhart, influencer-manager bij SocialRblz, een bedrijf dat instagrammers managet. "280 worden afgewezen, en een derde daarvan heeft volgers gekocht. Dat zijn vaak meisjes van 15 of 16 die onze site bekijken en denken: ik koop even snel wat volgers."

Kortom: het is een industrie. Neppe volgers, fake likes, instagroepen en automatische likebots. En in de strijd om de gunst van het algoritme, is bijna alles geoorloofd.

Deel artikel: