De speelsters van het Nederlands vrouwenelftal juichen na het winnen van de finale tussen Nederland en Denemarken van het EK vrouwenvoetbal.
Aangepast

Blijft vrouwenvoetbal ook na dit EK populair?

"De media zijn niet geïnteresseerd, de sponsors zijn niet geïnteresseerd en het publiek is niet geïnteresseerd", zei Johan Derksen ooit over het vrouwenvoetbal. Hij vergeleek het met zaal-, invaliden- en gehandicaptenvoetbal.

Daar is hij op teruggekomen en ook de kijker heeft het vrouwenvoetbal gevonden. In Nederland keken er op het hoogtepunt ruim 5 miljoen mensen naar de finale van het EK. Bondscoach Sarina Wiegman: "Met het winnen van dit EK zijn we zó zichtbaar geworden."

Maar hoe is dit succes om te zetten naar blijvende interesse?

Minke Booij is manager vrouwenvoetbal bij de KNVB en hield zich de afgelopen twee jaar bezig met de promotie van de sport. "Dit is natuurlijk een droomscenario", zegt ze over de winst van de Nederlandse vrouwen op het EK.

Volgens Booij is er afgelopen tijd hard gewerkt om dit momentum vast te houden. De KNVB keek kritisch naar alle voetbalclubs en dan vooral naar clubs waar vrouwen meespelen. De verenigingen waarbij dit een succes is, krijgen de vraag of zij als rolmodel willen fungeren.

In die rol gaan ze komend seizoen hun kennis delen met de KNVB en met voetbalclubs die hier graag beter in willen worden.

Volgens Booij is vooral het grote aantal voetbalclubs een uitdaging: "Er zijn veel vrouwen die voetballen, maar ze zijn verspreid over zo'n drieduizend clubs. Dat maakt het voor verenigingen lastig om het vrouwenvoetbal goed in te richten."

Minke Booij

In de eredivisie voor vrouwenvoetbal spelen komend seizoen negen clubs mee. Voetbalclub Achilles '29 uit Groesbeek is daar één van. Volgens de voorzitter, Harrie Derks, is het opleiden de sleutel tot succes, maar gaan de deuren pas echt open als de sponsoren zich melden.

"De getallen bepalen uiteindelijk wat er gebeurt. Als zoveel mensen het leuk vinden, zullen steeds meer mensen gaan kijken, dan wordt het nog interessanter voor commerciële partijen om er wat mee te gaan doen."

Om de eredivisie vrouwen organisatorisch en commercieel te laten groeien hebben de KNVB en de voetbalclubs dit jaar de 'Coöperatieve vereniging Eredivisie Vrouwen' opgericht. "Zo'n eredivisie kun je niet alleen laten groeien met KNVB-geld. Daar heb je echt de clubs, de media en sponsoren voor nodig", zegt Minke Booij.

Die aandacht van de media is sinds begin dit jaar iets toegenomen. Toen begon de NOS met het wekelijks uitzenden van een wedstrijd uit de eredivisie vrouwenvoetbal. Hoewel het gaat om één samenvatting, is het een eerste stap. Destijds vooral bedoeld als een opmaat richting het EK vrouwenvoetbal.

"Wedstrijden op televisie dragen eraan bij dat er steeds meer mensen betrokken raken bij vrouwenvoetbal", zei Minke Booij daar toen over tegen de NOS. "Het is goed voor de herkenbaarheid en de verdere ontwikkeling van de sport."

Ook de UEFA wil graag meer vrouwen op het veld zien. Met de campagne #WePlayStrong worden vrouwen en meisjes gewezen op voetbalclubs in de buurt en opgeroepen hun voetbalverhalen te delen. Spotjes op internet en televisie nodigen uit om mee te doen.

Of alle aandacht voor vrouwenvoetbal ook echt zorgt voor een grotere eredivisie en meer vrouwen op het veld zal moeten blijken, maar dat zowel de media, de sponsoren en het publiek inmiddels interesse hebben is een feit.

Deel artikel: