NOSop3

Voorkom dat je als stagiair bij het begin al 1-0 achter staat

Aangepast
ANP

Kauwgom in je mond of met een half-natte hand de sollicitatie ingaan, omdat je nog even snel naar de wc bent gegaan. "Echte afknappers", zegt Yvonne van der Kroft, één van de schrijvers van het boek Etiquette@Work dat vanavond wordt gepresenteerd.

Zij en mede-schrijfster Ria Doolaard, beiden etiquette-kenners, zijn er bang voor dat een aantal omgangsvormen in deze tijd razendsnel verloren gaat. "Het is geen opzet, maar veel stagiairs weten niet hoe ze zich moeten gedragen tijdens bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek."

Van der Kroft en Doolaard waren stagebegeleiders en merkten dat stagiairs makkelijker en losser zijn geworden. Daardoor maakten ze soms niet de goede indruk die eigenlijk van een stagiair wordt verwacht.

Eerste indruk

Het is allemaal niet zo moeilijk, zegt Van der Kroft: "Verdiep je in het bedrijf waar je stage gaat lopen of werken. Zorg dat je gemotiveerd bent en dat je die motivatie ook kunt benoemen. Wees op tijd."

De eerste indruk: die is en blijft o zo belangrijk:

"We schreven dit boek niet omdat het niet goed gaat, maar het kan scherper", vertelt Yvonne. Dat begint al met de sollicitatiebrief. "Waarom wil je ergens werken of stage lopen?"

Dat mensen maar brieven blijven schrijven.

Linda van der Ham, schrijfster van het boek 'Tien geboden voor de advocaat-stagiair

Linda van der Ham schreef mee aan een boek voor advocaat-stagiairs. Zij herkent wel dat de sollicitatiebrief vaak erg standaard is. "In bepaalde vakgebieden is het zo moeilijk om werk te vinden, bijvoorbeeld in de advocatuur, dat mensen maar brieven blijven schrijven. En dan verdiepen ze zich vaak niet meer in het kantoor dat ze aanschrijven."

Vanavond wordt het boek Etiquette@Work gepresenteerd Etiquette@Work

Bovendien moet je je volgens Van der Ham bewust zijn van de ongeschreven regels die gelden binnen een bedrijf. "Stagiairs hebben vaak wel goede bedoelingen, maar slaan daar soms in door. Het is belangrijk dat je je als stagiair subtiel opstelt."

​Als je een stagiair afwijst, dan moet je dat wel motiveren

Yvonne van der Kroft, schrijfster Etiquette@Work

Van der Kroft vindt dat er bij opleidingen meer aandacht moet worden besteed aan omgangsvormen tijdens een stage. "En probeer ook via informele wegen alvast contact te leggen met het kantoor of bedrijf, bijvoorbeeld via LinkedIn of een borrel van een branchevereniging", zegt Linda van der Ham.

Bedrijven hebben volgens haar zelf ook een verantwoordelijkheid. "Het zou veel waard zijn als bedrijven motiveren waarom ze een stagiair afwijzen. Dat gebeurt te weinig."

Belangrijk: de laatste zin

Het einde van een gesprek wordt vaak vergeten, maar is echt belangrijk volgens Van der Kroft. "Dank voor dit gesprek. Ik heb nu een nog beter beeld van dit bedrijf. Ik hoop dat jullie een goede indruk van mij hebben gekregen en hoor graag van jullie."

Veel beter dan stamelend afscheid nemen.