cyclonebill – Flickr CC BY SA

Je hoort de laatste tijd veel over groen en gezond als het om eten gaat, maar dat betekent blijkbaar niet dat we geen fastfood meer eten. Dit jaar komen vijf Amerikaanse fastfoodketens naar Nederland. Het gaat om Pizza Hut, TGI Friday's, Five Guys, Taco Bell en Dunkin' Donuts. De meeste ketens openen op Utrecht Centraal, boven treinsporen 1, 2 en 3.

Zit jij daar als consument op te wachten? De meningen zijn verdeeld. "Niet echt", zegt een jongen op Utrecht Centraal. "Ik vind het niet heel bijzonder en ik vind de McDonald's wel oké." Twee meiden zeggen dat ze helemaal geen fastfood-eters zijn.

"Ik denk dat het wel goed is", zegt een andere dame. "Het brengt wel wat leven op dit stuk van het station." Maar eten we dan niet juist gezond tegenwoordig? "Ik probeer het wel. Maar als je een dagje geshopt hebt, is het wel handig om naar de McDonald's te gaan, of de Taco Bell."

Verzadigd

De eigen markt in Amerika is een beetje verzadigd.

Ubel Zuiderveld

Foodservicewatcher Ubel Zuiderveld vindt het wel logisch dat de ketens naar Nederland komen. "De crisis is voorbij. Tijdens de crisis bewogen de ketens nauwelijks in Europa", zegt hij. "Wat ook meespeelt, is dat de eigen markt in Amerika een beetje is verzadigd. Ze zoeken dus expansie buiten hun eigen grenzen."

Zuiderveld meent dat bij Amerikaanse formules vooral de locatie belangrijk is. "Veel locaties zijn al door KFC of McDonald's ingenomen, dus dat zal best een zoektocht worden. Aan de andere kant: mensen zijn toch altijd nieuwsgierig. En ze kennen deze merken al."

donuts Dave Crosby by-sa/2.0

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Dunkin' Donuts, TGI Friday's en Pizza Hut probeerden al eerder in de Nederlandse markt door te dringen, maar zonder succes. De fastfoodketens sloten in 2000 de deuren. Het moet dus nu nog blijken of ze het gaan redden, zegt Zuiderveld. "Je hebt een behoorlijke omzet nodig om je hoofd boven water te houden."

Volgens Zuiderveld verwachten de ketens dat de markt in Europa nu meer klaar is voor franchising dan in de jaren 70. "Er zitten producten bij, zoals Five Guys met hamburgers, die het goed doen bij jongeren. De ketens sluiten beter aan bij de horecabeleving van nu."

En gezond eten dan, past dit daar wel bij? "Over gezond en niet gezond kan je eindeloos discussiëren. Gevarieerd eten, niet te veel eten en voldoende bewegen, dan eet je gezond."

"Maar naast dat gezondheidsaspect is de Amerikanisering een trend die toch blijft aanhouden", zegt Zuiderveld. "Met mega-omzetten."

STER reclame