NOSop3

Volgens deze bloggers en vloggers móét jij naar de stembus

Aangepast
Lastdaysofspring/Sabine Metz/José Chan

De verkiezingen staan voor de deur. Geen zin om je te verdiepen in de politiek? Je bent niet alleen. Jongeren gaan relatief het minst naar de stembus. Maar volgens deze bloggers en YouTubers moet jij toch echt gaan stemmen.

Na de brief van rapper Massih en het initiatief De Stembus van Tim Hofman, postte blogger en YouTuber Anna Nooshin vorige week een oproep op haar YouTube-kanaal: ga stemmen 15 maart.

En dat is best uitzonderlijk, stelt communicatiewetenschapper Mark Boukes van de UvA. "In Amerika heb je altijd celebrities die mensen aanmoedigen om te gaan stemmen, maar in Nederland niet echt. Het is vernieuwend dat Anna Nooshin zo direct haar publiek oproept."

Meer bloggers en vloggers volgen haar. Annemerel de Jongh, die normaal schrijft over gezond leven en fitness, riep zondag in een blog op om te gaan stemmen. YouTuber en blogger Jiami Jongejan spreekt zich uit tegen Trump op haar YouTube-kanaal. De komende weken wil ze haar publiek ook aansporen om te stemmen. 

En in een uitgebreide blog legt lifestyleblogger Marlous van den Hoogen uit waarom het belangrijk is dat haar lezers stemmen. We vroegen deze social influencers waarom ze zo politiek betrokken zijn.

Jiami Jongejan: "Je hebt stemrecht, dus ga stemmen." José Chan

Jiami Jongejan (210.000 unieke bezoekers op haar blog, 192.000 abonnees op YouTube)

"Ik ben pas zeventien dus ik mag nog niet stemmen, maar ik denk wel dat het belangrijk is. Als YouTuber heb ik een voorbeeldfunctie, daarom bespreek ik het in mijn video. Ik ga mijn publiek oproepen om te stemmen, ook al zijn de meesten waarschijnlijk minderjarig. Ik vind het belangrijk hun politieke interesse te wekken."

De eerste aanzet daartoe gaf ze met een anti-Trump-video (zie hieronder). "Ik was best zenuwachtig om die video te posten. Ken je de Amerikaanse YouTuber Casey Neistat? Hij kreeg heel veel commentaar nadat hij zich uitsprak tegen Donald Trump. Ik dacht: je moet niet te veel een statement maken, Jiami! Maar het werd heel erg positief ontvangen. Het is het waard om je ervoor in te zetten." 

"Mijn YouTube-kanaal richt zich voornamelijk op fashion. Dat is soms best oppervlakkig. Ik wil meer diepgang in mijn video's. Ik ga daarom meer video’s maken over politiek, kunst en programmeren, maar ben nog aan het zoeken naar een goede mix tussen entertainment en politiek. Je wil natuurlijk ook weer niet dat het saai wordt."

"Vroeger kwam politiek automatisch tot je", legt Mark uit. Hij heeft voor zijn PhD aan de UvA onderzoek gedaan naar infotainment en politiek. "Je keek televisie, luisterde radio en las de krant. Nu is dat niet meer zo. Mensen zoeken veel meer zelf uit wat ze interessant vinden en vermijden dat wat ze niet interesseert. Maar politiek is een beetje als bier: dat vind je ook niet meteen lekker."

Volgens Mark is het dan ook goed dat deze bloggers, YouTubers en artiesten zich uitspreken om te gaan stemmen. "Als je geen voorbeeld hebt dat politiek bespreekt, dan kom je er ook niet mee in aanraking en is de kans kleiner dat je naar de stembus zal gaan." 

Ook luisteren jongeren sneller naar een blogger of vlogger die ze volgen, dan naar een politicus, denkt Mark. "Als een blogger een product aanprijst, dan vertrouw je die aanbeveling. Als zij oproepen om je in te lezen en te stemmen is dat een oprechte boodschap. Het is een goede mix tussen politiek en entertainment."

Annemerel: "Met de ontwikkelingen in de wereld kan ik mijn mond niet meer houden." Sabine Metz

Annemerel de Jongh (40.000 unieke bezoekers op haar blog, 5300 abonnees op YouTube)

"In mijn vlog heb ik mijn kijkers opgeroepen om te gaan stemmen. Normaal schrijf of vlog ik niet over politiek, en ik blog al sinds 2003. Ik hou me altijd heel ver van politiek, want ik wil geen mensen tegen me in het harnas jagen."

"Met de ontwikkelingen in de wereld kan ik mijn mond niet meer houden. In de VS en in het Verenigd Koninkrijk is het niet gelukt om jongeren naar de stembus te krijgen. Dat is een van de redenen achter de Brexit en Trump."

"Ik wil mijn bereik gebruiken om een serieuzere boodschap over te brengen. Ik weet nog niet wat ik ga stemmen, dus ik ga me de komende zes weken inlezen. Ik wil in mijn blogs en vlogs niet alleen mijn eigen perspectief laten zien, maar vooral ook mijn volgers oproepen om hetzelfde te doen: lees je in en ga stemmen."

Rock The Vote

In Amerika bestaat sinds de jaren '90 het initiatief Rock The Vote. Met spotjes op MTV en op internet probeert de non-profit jongeren naar de stembus te krijgen. De filmpjes van Rock The Vote zijn een doorslaand succes, met artiesten als Madonna, Snoop Dogg en in 2016 Kendall Jenner die jongeren oproepen om te gaan stemmen. In 2008 krijgt de organisatie het voor elkaar dat 2,6 miljoen jongeren zich registreren als stemmer. 

"Er is veel onderzoek naar celebrity endorsement", vertelt Mark. "Maar daar gaat het vooral om politieke partijen die bekende mensen aan zich koppelen. Daaruit blijkt dat het niet zo veel impact heeft. Maar wat Rock the Vote en nu in Nederland deze bloggers en YouTubers doen, dat is anders. Hierbij is de boodschap: ga stemmen, en niet: stem op deze partij."

Marlous: "Al haal ik twee mensen over om te stemmen, dat is winst" Lastdaysofspring

Marlous van den Hoogen (25.000 unieke bezoekers op haar blog Lastdaysofspring)

"Ik ben altijd heel geïnteresseerd in de wereld om me heen, maar ik hou me niet echt veel bezig met politiek. Ik merk dat veel mensen om me heen niet weten wat ze moeten stemmen. En het is ook gewoon best veel werk om je te informeren. Daarom stemmen veel mensen niet."

"Dat moet makkelijker en interessanter gemaakt worden. Daarom deel ik mijn zoektocht met mijn lezers. Ik wil overzicht creëren en stemmen behapbaar maken. Al haal ik maar twee mensen over om te gaan stemmen, dan is dat al winst."

"De reden dat ik deze post heb gemaakt, is dat ik me zorgen maak over de polarisatie in ons land, en over rechts-populisme. Ik ben niet per se links, maar ik vind rechts-populisme best eng. Ik geloof dat als we met alle jongeren die mogen stemmen gaan stemmen, we echt wel iets kunnen veranderen."

De Stembus

Mark noemt het initiatief van Tim Hofman, De Stembus, als voorbeeld van een neutrale oproep tot stemmen. "Tim Hofman maakt iedere politicus even belangrijk. Hij kan zowel Wilders als Klaver belachelijk maken. Hij probeert niet te sturen, maar roept op: ga je verdiepen. Dat spreekt jongeren heel erg aan, denk ik. Zij willen niet horen wat ze moeten doen, dat horen ze op school al. Jongeren willen zelf keuzes maken."

Daarnaast zijn jongeren volgens Mark erg op zichzelf gericht. "Oudere mensen stemmen omdat het goed is voor het land. Jongeren denken vooral aan zichzelf en hun directe omgeving. Daarom is politiek nieuws ook minder interessant voor ze." Rock The Vote en De Stembus, maar ook de initiatieven van rapper Massih en de bloggers en vloggers, spreken direct tot de jongeren. "Wat deze influencers doen is zeggen: dit is belangrijk voor jóu."