Twee piloten in een cockpit van een Airbus A380

Grotere kans op een vermoeide piloot op jouw goedkope vlucht

Zes op de tien piloten geeft aan weleens vermoeid in de cockpit te zitten. Daar denk je liever niet bij na als je instapt voor een weekendje Barcelona.

Dat piloten soms vermoeid vliegen, blijkt uit een groot onderzoek van de London School of Economics onder ruim 7000 Europese piloten. Bij budget-maatschappijen ligt het aantal vermoeide piloten het hoogst. Die piloten denken ook negatiever over veiligheid dan piloten van duurdere maatschappijen.

Bij budgetmaatschappijen gaan ze tot het maximale.

Otjan de Bruijn van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers.

"De luchtvaart in Europa is veilig," zegt Otjan de Bruijn van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers. "Maar er zijn wel verschillen tussen maatschappijen en die komen in dit onderzoek naar voren."

Alle maatschappijen moeten zich aan Europese wetten voor werk- en rusttijden houden. Daarin staat bijvoorbeeld hoeveel vlieguren piloten achter elkaar mogen werken. "Die maximale werktijden worden opgerekt", vertelt de Bruijn.

"Die wet is bedoeld als een grens, daar mag je echt niet overheen. Bij budgetmaatschappijen is de wet de norm. Daar gaan ze dus tot het maximale." Gevolg: vermoeide piloten.

Een keer was ik echt te moe om te vliegen, toen heb ik het vliegtuig aan een collega overgedragen.

Peter, piloot

Peter (niet zijn echte naam) herkent dat. Hij is 27 en vliegt voor een budgetmaatschappij. "Op een gemiddelde werkdag maak ik vier tot zes vluchten. Ik begin meestal om 05.00 uur en ben dan om 16.30 uur klaar. Dan kom je dus al op de maximale 12 uur. Dat doe ik dan elke week, vijf dagen achter elkaar."

Hij is weleens de cockpit ingestapt terwijl hij erg moe was. "Als ik me ziek meld, krijg ik geen salaris, dus ik heb meerdere keren vermoeid gevlogen. Een keer was ik zo moe dat ik het besturen van het vliegtuig heb overgedragen aan een collega. Maar ik heb me nu wel besloten dat niet meer te doen. Dan maar geen salaris."

Peter heeft meerdere keren bij zijn leidinggevende aangegeven dat hij soms te moe is om te vliegen. Het bedrijf doet daar vervolgens niets mee, zegt hij.

Zolang er een overschot aan piloten is, zal er waarschijnlijk weinig aan de werktijden veranderen, vermoedt de Bruijn. "Als jij al blij bent dat je überhaupt ergens kan vliegen, dan zijn de arbeidsomstandigheden niet het allerbelangrijkste voor je. Als de markt weer aantrekt, dan zullen piloten eerder voor maatschappijen kiezen die betere voorwaarden stellen."

Deel artikel: