NOS Op 3
NOS

In de agenda van minister Kamp staan ongetwijfeld drie data rood omcirkeld: zijn trouwdag, 1 januari 2035 en 1 januari 2050. Die laatste twee zijn de belangrijkste deadlines voor de plannen in zijn 'Energieagenda': maatregelen om Nederland binnen 35 jaar klimaatneutraal te maken. 

Maar, zeggen milieu-organisaties en andere betrokkenen, het een en ander kan wel wat sneller.

In tien jaar had iedereen gas, dan kan het afsluiten ook sneller.

Ike Teuling van Milieudefensie

Gas erop

De 'gastransitie' bijvoorbeeld. Het gas in Groningen raakt ooit op en het verwarmen en koken in Nederlandse huizen kan allemaal stukken duurzamer. Dat moet binnen 30 jaar, maar kan veel sneller, zeggen Milieudefensie, Natuur en Milieu en Greenpeace. "Toen we de bubbel ontdekten, had iedereen binnen 10 jaar een gasaansluiting. Dan moet het afsluiten toch ook sneller kunnen," zegt Ike Teuling van Milieudefensie.

"De afspraken van het kabinet zijn te vrijblijvend. Zij zeggen 'nieuwe huizen geen gas', maar wat dacht je van alle gasleidingen en ketels die de komende jaren worden vervangen vanwege ouderdom? Laten we dat gewoon niet doen," zegt Teuling. "Ja, dat kost geld, maar in principe verdien je iedere maatregel terug. Maak er fondsen voor beschikbaar, zodat mensen die investeringen kunnen doen."

Windmolens in plaats van kolen

Het afscheid van fossiele brandstoffen kan ook sneller, zegt bijvoorbeeld Greenpeace. "Als we veel meer windmolens op de Noordzee bouwen, dan kunnen we in 2025 een schone energievoorziening hebben", zegt Joris Wijnhoven. De kolencentrales kunnen sowieso dicht, zegt hij: "Er is een energieoverschot, dus die kunnen gewoon dicht." 

Alle nieuwe auto's elektrisch vanaf 2025? ANP

Alle nieuwe auto's elektrisch in 2025; het is haalbaar​.

Greenpeace

Groen van A naar B

Als het aan de minister ligt, moeten vanaf 2035 alle nieuwe personenauto’s 'zero-emissie' rijden: geen CO2-uitstoot dus. En nee, een hybride auto die alleen de eerste 20 kilometer elektrisch rijdt, valt niet onder zero-emissie, zegt het ministerie. Alle auto's die in 2035 in de showroom staan, rijden of elektrisch of op waterstof.

Veel te laat, zeggen milieuclubs. "Een exact jaartal kan ik niet geven, maar het moet voor 2025 al mogelijk zijn om alle nieuwe auto's elektrisch te laten zijn", legt Ike Teuling van Milieudefensie uit. Volgens haar moet daarnaast het openbaar vervoer een veel beter alternatief worden. "De autotechniek gaat ontzettend snel. 2025 is zeker haalbaar", zegt Joris Wijnhoven van Greenpeace.

Volgens autobrancheorganisatie BOVAG moeten er dan wel snel extra maatregelen worden genomen. Zoals een aanschafsubsidie op tweedehands elektrische auto's en een oplaadtegoed. Tom Huyskens van BOVAG: "Het is zonde dat elektrische leaseauto's na hun looptijd verdwijnen naar het buitenland, zoals Noorwegen, waar wel goede financiële regelingen zijn voor consumenten." 

Ook moet het goedkoper worden om thuis een oplaadpunt te plaatsen. "Nu ben je als particulier zo duizenden euro's kwijt voor een oplaadpaal bij je thuis."

STER reclame