Pushberichten op je telefoon
Aangepast

Breaking: mensen zitten te wachten op pushberichten

Pling, bzzzzz, twiet twiet. Je telefoon ligt nooit stil. Steeds meer apps vechten om een plekje op je beginscherm, tussen je appjes, agenda-items en natuurlijk nieuwsberichten. Uit een nieuw onderzoek van Reuters blijkt dat een derde van de smartphone-gebruikers nieuwsberichten op die manier, als push, ontvangt. Driekwart van hen vindt ze nuttig.

Zulke pushberichten zijn belangrijk voor nieuwsorganisaties, omdat het dé manier is om de aandacht van gebruikers te trekken op de telefoon. Anders openen de meeste mensen hun telefoon bijvoorbeeld alleen voor WhatsApp en Facebook en daar concurreert datzelfde nieuws dan met vakantiefoto's, kattenplaatjes of nog erger: nepnieuws.

Wij sturen ook wel eens een pushbericht. Sommige gebruikers zijn daar blij mee:

Anderen wat minder:

Uit het onderzoek van Reuters, onder 7500 smartphone-gebruikers in Amerika, Groot-Brittannië, Duitsland en Taiwan, blijkt dat jongere gebruikers pushberichten eerder uitzetten dan ouderen. Ook zetten jongeren vaker de geluiden van pushberichten uit.

Eigen onderzoek

Een kwart van de smartphone-gebruikers heeft een app weleens verwijderd, omdat die pushberichten stuurde.

NOS-onderzoeker Paul Hek herkent de trends uit het onderzoek. "We hebben eerder dit jaar onderzoek gedaan naar pushberichten", zegt hij. "Veel gebruikers gaven toen aan dat ze graag gepersonaliseerde pushberichten willen ontvangen."

Uit het NOS-onderzoek blijkt dat gebruikers het liefst groot wereldnieuws ontvangen in de push. Binnenlands nieuws is een goede tweede. Ook blijkt dat 40 procent zich weleens ergert aan pushberichten. Hek: "Dan is de kritiek meestal dat het nieuws niet 'breaking' genoeg is, dat het niet interessant genoeg is of dat er te veel pushes na elkaar zijn verstuurd."

Het zal nooit lukken om iedereen tevreden te stellen.

Rik van den Berg, eindredacteur Online bij de NOS

De pushberichten van de NOS gaan naar miljoenen apparaten. "We kijken er daarom altijd heel zorgvuldig naar", zegt eindredacteur Rik van den Berg. "Hoe belangrijk is het nieuws, hoeveel mensen gaan er de gevolgen van merken, hoe hoog is de attentiewaarde? Dat soort dingen wegen we met een aantal mensen op de redactie af."

"Over de winnaar van de Amerikaanse presidentsverkiezingen hoefden we niet echt na te denken, maar er zijn genoeg twijfelgevallen. Het is geen exacte wetenschap. En het zal nooit lukken om iedereen tevreden te stellen. Niet iedereen vindt nu eenmaal hetzelfde interessant of nieuwswaardig."

Deel artikel: