NOS Op 3
ANP

Waar je vroeger als boerenkind bijna automatisch het boerenbedrijf van je ouders overnam, staat er nu op veel plekken geen opvolger klaar. Waarom zien veel boerenzonen en -dochters het fulltime boerderijleven niet zitten?

"Tegenwoordig maken kinderen een veel bewustere afweging", zegt Sander Thus van het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK). "Zij vragen zich af: wil ik de uren maken die mijn ouders maken voor dat loon?"

Om een agrarisch bedrijf over te nemen, moet je vaak een flinke investering doen. En dat voor een baan waar je 24 uur per dag mee bezig bent en vaak niet zo heel veel mee verdient.

Stijn is van plan om het pluimveebedrijf van zijn ouders over te nemen. Stijn Derks

"Het is zwaar", zegt ook de 22-jarige Stijn Derks, die wél het bedrijf van zijn vader wil overnemen. "Je staat iedere dag - ook op zondag - vroeg op en de meeste avonden ben ik 's avonds pas na 22.00 uur thuis. Het is geen baan, maar een manier van leven. Je moet er echt 100 procent van overtuigd zijn dat je het wilt. Ik snap dus heel goed dat jongeren het bedrijf van hun ouders niet willen overnemen."

Ook de 25-jarige Lambert is bezig het kweekbedrijf van zijn vader over te nemen. "Het is een behoorlijke kans om een tuinbouwbedrijf voort te zetten", vertelt hij. "De markt verandert snel, dus je moet scherp zijn op het juiste moment. Ik vind het een dynamische wereld. "

Maar hij begrijpt dat niet iedereen staat te trappelen. "Het is vaak hard werken voor weinig", zegt hij. "Onze generatie kijkt meer om zich heen, omdat ze weten wat er in de wereld te koop is. Maar het blijft ontzettend mooi werk, en daarom moeten we als jonge boeren onze schouders eronder zetten."

Tulpenveld bij Alkmaar ANP

Voor boeren is het pijnlijk als hun kinderen het bedrijf niet willen of kunnen voortzetten. Meerdere boeren die we hierover benaderden, wilden dan ook niet meewerken. "Als boer wil je het liefst dat je bedrijf wordt voortgezet door de volgende generatie", zegt hoofdredacteur Jan Vullings van Boerderij.nl. "Het zijn familiebedrijven. Als de kinderen dan voor iets anders kiezen, is dat een teleurstelling." 

Om in te spelen op het probleem is op de site nu een realityserie te zien: De Opvolger. Daarin lopen jongeren mee in een melkveebedrijf. "We willen mensen warm laten lopen voor de sector", vertelt Vullings. "Onze grote droom was dat mensen buiten deze wereld zich zouden aanmelden. En ja, dat is gelukt." 

Ook het NAJK probeert meer jonge mensen te werven. Daarom hebben zij Boer Zoekt Boer, een soort marktplaats voor potentiële opvolgers, opgericht. Daarnaast hebben ze een cursus in het leven geroepen voor kinderen van boeren.

"We willen de nieuwe generatie zo goed mogelijk voorbereiden op de overname", zegt Thus. "We bereiden ze in een periode van een paar jaar voor op de financiële huishouding, het managementgedeelte en communicatie."

Varkens in een stal ANP

Derks kan nu rondkomen van zijn bedrijf, maar lastig is het wel. "Financieel is het onzeker, dus je moet stevig in je schoenen staan. Maar het is het mooiste vak wat er bestaat. De dieren, het werken in de natuur, eerlijk voedsel produceren voor mensen. Het is iets waar je heel trots op mag zijn."

STER reclame