NOS Op 3
Vice benelux

Het is een opvallende stap in een tijd waarin het internet de televisie steeds meer wegconcurreert: webmagazine Vice begint volgend jaar een eigen tv-kanaal voor Nederland en België. 

Het kanaal, dat Viceland gaat heten, moet ervoor zorgen dat Vice op alle schermen aanwezig is, zegt directeur Thijs Boon. 

Vice begon dit jaar al tv-kanalen in Amerika, Canada en Engeland, maar vooralsnog trekken die relatief weinig kijkers. "Het worden spannende tijden, maar iedereen hier is enorm gedreven om er een succes van te maken", aldus Boon. 

"Het heeft iets tegenstrijdigs", zegt Tim Poulus, media-analist bij Telecompaper. "Een kanaal openen terwijl tv kijken juist afneemt in de doelgroep. Millennials zitten allemaal filmpjes op YouTube te kijken."

Tegelijkertijd is het volgens hem ook weer niet zo'n rare zet. "Er zijn nog altijd millennials die wel tv kijken. De markt is erg versnipperd en verandert snel. Als je de doelgroep wil bereiken moet je zo breed mogelijk inzetten. Dus ook met televisie." 

Zelfs vloggers met miljoenen kijkers voelen zich pas echt beroemd als ze op tv zijn geweest.

Charles Vaneker, universitair docent VU

"Helemaal niet raar", zegt Charles Vaneker, universitair docent communicatiewetenschap aan de VU. "Ze willen Vice hier op de kaart zetten en tv is daarbij onmisbaar." Uit onderzoek van Viacom-SKO blijkt namelijk dat jongeren nog veel tv kijken. 13 tot 24-jarigen kijken 122 minuten en 25 tot 34-jarigen 168 minuten per dag naar de buis en Uitzending Gemist, vertelt Vaneker.

"Er is wel een daling, maar niemand weet waar de ondergrens ligt. Het imago van tv is nog steeds ultiem: zelfs vloggers met 2 miljoen kijkers voelen zich pas echt beroemd als ze op tv zijn geweest. Daarom zie je dat steeds meer media televisie en internet naast elkaar gebruiken. Vice denkt: we brengen onze programma's op tv en hopen zo mensen naar de website te krijgen."

En dan is er nog een reden om het te doen. "Advertentieruimte op tv is nog steeds veel meer waard dan op internet", zegt media-analist Poulus. "Adverteerders lopen achter de feiten aan: ze betalen nog steeds meer voor een commercial op tv dan reclame op internet. Dus misschien is deze beslissing om de advertentie-inkomsten genomen." 

Ook Vaneker denkt dat een commercieel belang meespeelt. "Vice moet geld verdienen. Een duale strategie van tv en internet is ongetwijfeld een beter businessmodel dan alleen op internet blijven klooien." 

STER reclame