NOS Op3 Buitenland Aangepast

Rolf Erik is dood en probeert contact met je te leggen

NRK TV

Mediums over de hele wereld doen het en verdienen er aardig geld mee: praten met mensen in het hiernamaals. Maar kloppen hun claims? Het Noorse tv-programma Folkeopplysningen (publieke opheldering) nam de proef op de som.

"We hadden dit idee al jaren", vertelt eindredacteur Lasse Nederhoed. "Bij toeval vonden we een krantenartikel over Rolf Erik Eikemo, een man in de bloei van zijn leven, die ziek was. We hebben hem gemaild en hij was meteen heel enthousiast." 

De 40-jarige Rolf Erik had kanker en wilde zijn dood graag inzetten voor een experiment. "Hij geloofde niet in mediums, maar was wel erg nieuwsgierig", zegt de eindredacteur. 

Vlak voor zijn dood in 2015 schreef Rolf Erik een geheime tekst op een briefje, dat hij aan niemand liet lezen. Hij verzegelde het en deed het in een kluis. 

Toen hij gestorven was, riep het tv-programma met dit filmpje mediums en helderzienden op om in contact te treden met hem en aan de redactie door te geven wat er op het briefje stond.

De brieven en e-mails stroomden binnen. Tweeduizend mensen uit 26 landen claimden de tekst te kennen. "Veel van hen hadden Rolf Erik duidelijk gegoogeld", vertelt Nederhoed. "Ze schreven iets over zijn familie of de kinderen die hij had achtergelaten. Anderen gokten op spreuken zoals carpe diem."

Gisteravond was het moment suprême. Het briefje werd voorgelezen op Noorse tv en er werd gekeken of iemand het goed had. En wat bleek? Niemand had het goed. Of kwam er zelfs maar bij in de buurt. 

Het briefje van Rolf Erik NRK TV

De tekst was: 'Twee ME 110 Messerschmitt-vliegtuigen vliegen over het Gandsfjord op 9 april, draaien naar het westen en beschieten Sola Airport.' 

Waarom heeft Rolf Erik die tekst gekozen? Nederhoed heeft geen idee. "Zijn vrouw vertelde ons dat hij erg geïnteresseerd was in de Tweede Wereldoorlog. We hebben Rolf gevraagd iets specifieks te kiezen wat mensen niet makkelijk zouden raden."

Nederhoed is erg tevreden met de onthulling in de show. "We hebben veel positieve reacties gehad." 

STER reclame