Als je je kostbare spaargeld aan een concertkaartje wilt besteden, kan het erg frustrerend zijn als er ineens allerlei extra kosten bovenop komen. De consumentenbond wil dat er meer duidelijkheid komt over deze zogeheten 'servicekosten'.
"We willen dat consumenten niet meer voor verrassingen mogen komen te staan. De kaartjes zijn vaak al duur genoeg en dan komt er tijdens het boeken ook nog van alles bij. Daarom moet het gewoon in de prijs inbegrepen zijn", zegt de woordvoerder.
De drie bekendste ticketverkopers in Nederland, Eventim, Ticketmaster en Ticketpoint, brengen servicekosten allemaal op een andere manier in rekening. Bij Ticketmaster zitten de kosten al in de ticketprijs, Ticketpoint meldt aan het begin dat er nog servicekosten zijn en bij Eventim zie je de servicekosten pas in het winkelwagentje.
Voor welke service betaal je eigenlijk?
Ticketmaster legt aan de consumentenbond uit dat een evenement zijn diensten inhuurt. De kosten die Ticketmaster daarbij maakt, plus een stukje winst, zijn de servicekosten. De organisator van het evenement bepaalt in hoeverre hij die voor eigen rekening neemt of doorberekent aan de koper.
"Ik kan me goed voorstellen dat mensen denken: doe alles in de prijs van het kaartje", zegt Henk Schuit van Eventim. "Maar dat kan niet altijd. Soms zijn we niet de enige partij die verkoopt, een theater doet dat soms ook zelf. Dan kun je niet een lijn trekken in de kaartprijs. Daarom maken wij op verschillende plekken kenbaar dat de kaartjes exclusief de servicekosten zijn. Het geld steken we onder andere in automatisering en het doorontwikkelen van mobiele toepassingen."
Een woordvoerder van de consumentenbond zegt dat de servicekosten heel ondoorzichtig zijn. "Wat er nou precies onder valt is voor ons ook niet helemaal duidelijk." Mensen vinden het bijvoorbeeld gek dat je soms moet betalen voor het mailen van je e-ticket. "Kopers vinden het vervelend en ze snappen het niet. Je moet het ticket toch zelf printen?", zegt de woordvoerder.
De consumentenbond wil de servicekosten niet afschaffen of verlagen. "Het gaat er vooral om dat mensen weten waar ze voor betalen."
Een aantal tips voor het kopen van een kaartje:
1. Koop je kaartje bij de officiële ticketverkopers en niet bij doorverkopers. Zo weet je dat je niet opgelicht wordt en ben je vaak goedkoper uit.
2. Houd er rekening mee dat de kosten hoger kunnen zijn dan de prijs die in advertenties staat.
3. Voor concerten en theatervoorstellingen kun je de kaartjes ook op de locatie zelf kopen. De extra kosten zijn dan vaak lager.