Het aantal bloeddonoren wereldwijd is de afgelopen tien jaar afgenomen met bijna 30 procent. Om die daling tegen te gaan, starten bloedbanken vandaag de campagne #MissingType.
In Nederland is de daling iets minder (20 procent), zegt bloedbank Sanquin. Maar er zijn volgens de bloedbank de komende jaren wel 40.000 nieuwe donoren nodig.
Ze zoeken dus de bloedgroepen, A, B en O. In de campagne laten bekende landmarks en websites in hun teksten de A, B en/of O wegvallen. "Als die wegvallen, merk je pas wat voor gat er valt. Dat zijn de missing types", zegt Merlijn van Hasselt van Sanquin.
In totaal doen 21 landen mee met de campagne, zoals Australië, Japan, Litouwen, VS, Nieuw-Zeeland, Zuid-Korea en Zuid-Afrika.
Ze hopen vooral jonge mannen te werven. Die komen veel minder vaak naar de bloedbank dan vrouwen. "Ze zijn simpelweg minder bekend met het fenomeen bloed doneren." En dat is ongunstig, want zij mogen per jaar maximaal vijf keer bloed geven, terwijl vrouwen dat maar drie keer mogen. "Daarom zijn we altijd blij als een man zich aanmeldt", zegt Van Hasselt.
Hoewel het over het algemeen goed gaat met het aantal jonge bloeddonoren, hoopt Sanquin nog altijd dat meer jonge mensen zich aanmelden. "We merken dat jongeren lastiger te bereiken zijn", vertelt Van Hasselt. "Wat vaak werkt, is dat een bestaande donor een nieuwe donor werft, bijvoorbeeld ouders die hun kinderen enthousiast maken. Maar als ze zich dan hebben aangemeld, blijkt het lastig om ze daadwerkelijk tot een afspraak te verleiden."
Daar komt bij dat mensen steeds vaker lange reizen maken. En wie buiten Europa is geweest, mag de eerste maand na terugkomst geen bloed geven, om zeker te weten dat er geen virussen in het bloed zitten.
Zorgen over een bloedtekort zijn er bij Sanquin overigens niet. "Bij een grote piek kunnen we de ziekenhuizen van genoeg bloed voorzien", zegt Van Hasselt. "Maar we maken ook werk van de langere termijn."