Twee jaar geleden kreeg Marije Kruis de diagnose melanoomkanker; dat is de kwaadaardigste vorm van huidkanker. Ze had een moedervlekje op haar scheenbeen dat er anders uitzag dan andere moedervlekken. "Daarmee ben ik toen naar de huidarts gegaan."
Uit voorzorg is het plekje weggesneden. Toen ze bij de arts voor de uitslag kwam, voelde ze de bui al hangen. "Ik ging er vrij nuchter naartoe, de plek was immers weggehaald." Maar ze merkte al snel dat het niet goed was. "Ik weet nog goed dat ze zeiden: je leven zal vanaf nu nooit meer hetzelfde zijn."
Spot the dot
Ook al is de moedervlek met de grootste concentratie kanker nu weggesneden, de kans op uitzaaiingen blijft. Met haar campagne Spot The Dot probeert Marije nu anderen bewust te maken van de risico's op huidkanker.
"Ik focus op het checken van je huid. Zijn er nieuwe plekjes of plekjes met een nieuwe vorm? Natuurlijk vind ik het ook belangrijk dat mensen zich insmeren op een zonnige dag, maar juist het goed kijken naar je moedervlekken is iets wat mensen niet snel doen als er geen klachten zijn."
Heftige fotocampagne
"Op een heel edgy en urban manier willen we aandacht vragen voor dit onderwerp." Bijvoorbeeld met illustraties, samenwerkingen met kunstenaars of andere concepten. Zo maakte ze een modereportage over hoe je je kunt beschermen tegen de zon én er gestijld uit kunt zien.
"We zijn ook net gestart met een poster- en een onlinecampagne. Samen met een bekende mode-ontwerper uit Oostenrijk hebben we een heel intense foto gemaakt. Tot nu toe maakten we heel lieve dingen, nu wilden we iets maken wat een beetje irriteert en echt blijft hangen."
Nee, het is geen photoshop, er werd echt aan het gezicht van het model getrokken. Hier zie je de making-of.
Check je huid
Vorige maand startte stichting Melanoom met de bewustwordingscampagne #checkjezelf om er snel bij te kunnen zijn als je huidkanker blijkt te hebben. Uit hun onderzoek kwam naar voren dat met name jongeren hun huid weinig checken. Terwijl melanoom in de top 3 staat van meest voorkomende soorten kanker onder jongeren.
Bewustzijn daarvoor creëren is ook Marijes doel. "Ik wil met Spot the dot steeds meer mensen bereiken en met leuke mensen nog meer mooie campagnes maken."