NOSop3

Scooterverbod in Amsterdam: symboolpolitiek?

Hollandse Hoogte

Onbezorgd met je scooter door Amsterdam tuffen? Dat zit er vanaf 2018 voor veel scooterrijders niet meer in. Bij zo'n 40.000 eigenaren van een scooter van voor 2011 viel de afgelopen weken een brief op de mat: verboden te rijden in de gehele bebouwde kom van Amsterdam. En daar zijn de scootergebruikers niet blij mee. Zij vinden de nieuwe regels te onduidelijk.

Scooterverbod in Amsterdam: Symboolpolitiek?

Hoe zit dat in andere steden?

In de grote steden zijn al langer discussies over milieuzones, schonere lucht en ook over scooters. Voor zover bekend gaan andere steden de scooter voorlopig niet weren. In totaal zijn er in dertien steden milieuzones. Deze zijn vooral gericht op vrachtwagens.

In Utrecht en in Rotterdam worden ook bepaalde type personenauto's geweerd. Deze milieuzone zorgde de afgelopen tijd voor veel discussie, omdat niet bewezen kan worden dat de milieuzones effect hebben. Eind vorig jaar werd duidelijk dat een meerderheid van de Tweede Kamer tegen milieuzones is, omdat de effecten minimaal lijken te zijn. 

Amsterdam is de eerste stad die nu een milieuzone voor scooters gaat invoeren. De nieuwe wet gaat vanaf 1 januari 2018 in. Alle brommers of snorfietsen die vóór 2011 gebouwd zijn, mogen de bebouwde kom niet meer in.

Nadat het nieuws bekend gemaakt, werd de Facebookpagina 'Stop de Milieuzone in Amsterdam' opgericht. Boze Amsterdammers laten daar van zich horen:

1/3 NOS
2/3 NOS
3/3 NOS

Volgens de Bovag is het Amsterdamse verbod vooral symboolpolitiek. "Het is onbekend hoe schadelijk de uitstoot van scooters nu precies is", zegt Tom Huyskens, woordvoerder van de brancheorganisatie voor alle motorvoertuigen. De organisatie verwijst naar onderzoeken over het effect van scooters op de totale luchtvervuiling. "Daaruit blijkt dat scooters bijna niet bijdragen aan de totale luchtvervuiling: het gaat om honderdsten van procenten."

Mensen in de grote steden ergeren zich vaak aan scooters. Dat blijkt ook uit onderzoek. Van alle inwoners van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht ergert 56 procent zich aan gevaarlijk rijgedrag van de tweewielers. "Het op luchtkwaliteit gooien is een goed excuus om scooters uit de binnenstad te weren", zegt Huyskens.

Onduidelijkheid

Peter Paul Ekker, woordvoerder van de gemeente Amsterdam, is het niet eens met de Bovag. Het is volgens hem geen symboolpolitiek, maar een manier om de lucht schoner te maken. "Alle kleine beetjes helpen mee."

Ook als het effect van scooteruitstoot op het totaalplaatje verwaarloosbaar is? "Ja, want als je bij het stoplicht achter een scooter staat, dan adem je direct schadelijke stoffen in. We willen niet dat mensen gedwongen schadelijke lucht inademen."

Wat gaat er precies veranderen?

Vanaf 1 januari 2018 mag je met je brom- of snorfiets met een bouwjaar van voor 2011 Amsterdam niet meer in. Het voornaamste doel is 2-takt-scooters, die vervuilender zijn dan moderne 4-takt-scooters, te weren.

Maar toch mogen ook de zuiniger 4-takt-scooters in de toekomst de stad niet meer in. Er kan op kenteken namelijk niet gecontroleerd worden welke scooter een 'schone' of 'vervuilende' motor heeft. Na protesten is er voor de 4-takt-scooters wel een uitzondering gemaakt: zij mogen twee jaar langer blijven rijden, tot 2020. Bezitters moeten daarvoor wel zelf een ontheffing aanvragen.

ANP

Er blijven voor Amsterdamse scooterrijders een aantal dingen onduidelijk. Een relatief vervuilende 2-takt-scooter uit 2012 mag wel blijven rijden. En een schonere 4-takt uit 2007 mag dat niet. Ook vragen gedupeerden zich af waarom zij geen subsidie of tegemoetkoming krijgen van de gemeente.

Volgens Ekker is dit inderdaad een lastige situatie. "Maar op een gegeven moment moet je ook regels hebben en grenzen trekken. Wij kiezen ervoor scooters die ouder zijn dan tien jaar niet meer toe te staan." Daarnaast is er simpelweg geen geld beschikbaar voor compensaties, zegt de gemeente.