Jarenlang namen bedrijven nauwelijks nieuwe chauffeurs in dienst. En als er al nieuwe bijkwamen, waren het goedkope Oost-Europese chauffeurs. Maar dat is aan het veranderen: voor het eerst in jaren zijn er weer meer jongeren die de mbo-opleiding tot vrachtwagenchauffeur doen.
Het Drenthe College had bijvoorbeeld een verdubbeling van het aantal leerlingen en de verwachting is dat het aantal het komend schooljaar alleen maar toeneemt. En het Scheepvaart- en Transport College in Rotterdam had op 1 juni 224 aanmeldingen, terwijl dat er vorig jaar maar 128 waren.
Je hebt bijna gegarandeerd een baan te pakken.
Volgens branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) zitten bedrijven op dit moment weer te springen om jonge Nederlandse truckers. Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste is er meer werk voor transportbedrijven, omdat het beter gaat met de economie. Ten tweede heeft de vergrijzing flink toegeslagen op de vrachtwagens: veel chauffeurs zijn of gaan binnenkort met pensioen.
"Tot 2020 zijn er daardoor per jaar zo'n 2000 nieuwe beroepsgoederenchauffeurs nodig. Dus 10.000 in totaal", zegt Renee Reijers van Transport en Logistiek Nederland. "Je hebt dus bijna gegarandeerd een baan te pakken."
Jurgen heeft een grote auto van de zaak
En daar profiteert de 19-jarige Jurgen van der Graaf van. Sinds december is hij vrachtwagenchauffeur en heeft hij van heel Nederland misschien wel de grootste wagen van de zaak.
"Soms vragen ze of ik de bijrijder ben, want meestal zijn chauffeurs niet zo jong." Jurgen rijdt rond met alles wat je kunt bedenken, van elektronica tot bakstenen. "Je komt op de gekste plekken en je weet nooit waar je de dag erna heen gaat. Dat avontuur vind ik het allergaafst."
Er is meer behoefte aan chauffeurs die helder kunnen communiceren.
Terwijl transportbedrijven de afgelopen jaren juist voor goedkopere Oost-Europese truckers kozen, nemen ze de laatste tijd liever Nederlandse chauffeurs als Jurgen in dienst. "Er is meer behoefte aan chauffeurs die helder kunnen communiceren", zegt Reijers. "Het vak van chauffeur wordt steeds technischer door alle ontwikkelingen."
Steeds meer ritten zijn in Nederland of omringende landen, dus is het voor transportbedrijven logischer om Nederlanders aan te nemen. Daarnaast werken Oost-Europese chauffeurs volgens Reijers vaak maar tijdelijk bij een bedrijf. "Ze kunnen zo weer weg zijn. En gaat het ook in Oost-Europa goed met de transportsector, dus er valt dichter bij huis ook weer wat te verdienen."
Bij Transport en Logistiek Nederland gaat de vlag uit vanwege de nieuwe cijfers, al zijn ze nog niet helemaal tevreden. Reijers: "Het liefst zouden we nog wat meer vrouwen als vrachtwagenchauffeur zien rondrijden."