NOSop3

Minister: onderwijs moet weer net zo belangrijk zijn als onderzoek

Aangepast
Hollandse Hoogte

Ongeveer een op de drie docenten op de universiteit geeft slecht les, schatten veertien topdocenten. Zij zijn geïnterviewd door onderzoeksbureau Goudsteen en Company (.pdf). De collega's van de topdocenten zouden vooral bezig zijn met hun eigen onderzoek en de kwaliteit van de colleges zou niet zoveel uitmaken.

Minister Bussemaker herkent het probleem. "De balans tussen onderzoek en onderwijs is de afgelopen jaren doorgeslagen naar onderzoek en moet weer in balans komen. Het moet voor excellente docenten net zo normaal zijn om carrière te maken als voor excellente onderzoekers."

Alle geïnterviewde docenten zijn winnaar van Docent-van-het-Jaar-prijzen of onderwijsprijzen in de universitaire wereld.

Bij de slecht presterende docenten zou onderwijs helemaal geen prioriteit hebben. Ze worden door de topdocenten "bagger" en "het cynische type" genoemd en ze zouden studenten zien als "evil". "Die docenten moeten we er zo snel mogelijk uitkicken", zo vindt een van de geïnterviewden. 

Een ander zegt dat het aansturen van personeel niet goed gaat: "De universiteit is verschrikkelijk vrijblijvend. Het kan hier wel wat directiever, ook richting diegenen die geen flikker uitvoeren."

Machteld
@machteldloos
Man man man wat een kutcollege was dat
4 jaar geleden

In de groep van ondermaats presterende docenten zouden ook types zijn die er anders instaan, maar niet goed functioneren door slechte begeleiding. Dat 65 procent van de docenten volgens hen wel goed of uitstekend presteert, zou vooral een gevolg zijn van de eigen motivatie. Vanuit de universiteiten ontbreken volgens de topdocenten prikkels om het onderwijs te verbeteren.

In onderwijs mag het niet dramatisch slecht zijn.

Een van de geïnterviewde topdocenten

Het ondermaats presteren wordt door de universiteit geaccepteerd, stellen de topdocenten. De focus van universiteiten ligt volgens hen op het doen van wetenschappelijk onderzoek. Op die manier zou er extra onderzoeksgeld binnen worden gehaald, net als met publicaties. "In onderzoek moet je écht presteren, het is nooit genoeg. In onderwijs mag het niet dramatisch slecht zijn", zegt iemand. Om carrière te maken kan je beter een goed onderzoeker zijn dan een goede docent, zo is de heersende gedachte.

De helft van de universitaire docenten zou de Basis Kwalificatie Onderwijs, een officieel bewijs dat zegt of je bekwaam bent als docent, zomaar gekregen hebben. Dat is dan gebeurd op basis van ervaringsjaren.

Kleuterklas

Het is iets dat de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) herkent. "Er is te veel aandacht voor onderzoek, iets waar universiteiten op beoordeeld worden", zegt Stefan Wirken van de LSVb. "Maar als je voor de kleuterklas wil staan, moet je jarenlang een opleiding volgen. Als je op de universiteit les wil geven, kom je er vanaf met een tweedaagse cursus. Dat zou echt niet moeten kunnen."

Om dit probleem aan te pakken heeft Bussemaker daarvoor onder andere het Comeniusbeurzenprogramma gelanceerd, om onderwijsverbetering en –vernieuwing verder aan te jagen. Deze beurzen zijn bedoeld zijn voor goede docenten in het hoger onderwijs.