Versace's lentecampagne is wit als sneeuw

De modewereld kiest nog steeds voor wit

Google voor de grap eens ‘fashion model’ of ‘Nederlands topmodel’. Dan moet je behoorlijk scrollen voor je het eerste donkere gezicht tegenkomt. Dat de modewereld nog altijd gedomineerd wordt door blanke modellen, blijkt ook uit onderzoek van Fashion Spot: 78,2 procent van de modellen in de lentecampagnes van grote merken is namelijk wit.

Voor het onderzoek werden 236 modeadvertenties en 422 modellen bekeken. Het goede nieuws? In 2015 was nog 84,7 procent wit. Er komt inderdaad meer culturele diversiteit, zegt Jennifer Davidson, hoofdredacteur van Fashion Spot tegen de New York Post. "Maar er is nog een lange weg te gaan."

Het percentage niet-wit bestond uit donkere (8,3 procent), Aziatische (4 procent) en Latijns-Amerikaanse (3,8 procent) modellen. Opvallende afwezigen bij de grote modemerken zijn modellen uit het Midden-Oosten.

Verreweg de grootste taartpunt beslaat witte modellen in printcampagnes

Vijf grote merken, waaronder Versace, Saint Laurent, Forever 21 en Miu Miu, eindigden volgens Fashion Spot in de ‘Hall of Shame', omdat ze helemaal geen donkere modellen hadden in hun lentecampagnes. Vooral van Forever 21 was dit opvallend, omdat ze zich er in hun bedrijfsmanifest op laten voorstaan voor iedereen van elke afkomst te zijn.

Calvin Klein en Alexander Wang kregen juist applaus van de modewebsite voor hun focus op diversiteit. Op Instagram plaatsen ze bijvoorbeeld met de hashtags #mycalvins en #wangsquad ‘Polaroid'-achtige dagboeken van beroemdheden en populaire mensen van allerlei culturele achtergronden.

#DiversityRocks bij Alexander Wang

"Sowieso is de opmars van sociale media als Instagram, Snapchat en YouTube dé plek voor mensen van allerlei komaf, soorten en maten om zichzelf te profileren. Het is veel democratischer, want hier oordelen je 'fans' hoe tof ze je vinden", zegt Claudia Straatmans, hoofdredacteur van Marie Claire en pleitbezorger voor meer diversiteit.

Volgens Straatmans kunnen sociale media werken als katalysator voor traditionele media als modetijdschriften. "Hopelijk durven adverteerders vaker voor donkere modellen en diversiteit te kiezen. Mode is namelijk altijd een reflectie van de maatschappij."

Instagram-modellen Anastasiya uit Rusland (l.) en Negin Mirsalehi uit Almere met ouders van Iraanse komaf. Ze hebben 2 tot 3 miljoen volgers. Hadden ze ook zonder Instagram de kans gekregen om door te breken?

Deel artikel: